#Bedrijfsvoering

Er is ook altijd wat …

Als ik luister naar wat er om mij heen gebeurt, valt me het volgende op. Na jaren van schaarste aan klanten is er nu een tekort aan aannemers. En in het verlengde daarvan: aan vaklieden. Ik schrijf niets nieuws. Het feit ligt er.

Klanten zijn niet meer terughoudend met het geven van opdrachten. Er worden eindelijk lang gekoesterde wensen afgestoft, waarna een aannemer wordt gezocht die één en ander kan uitvoeren. Maar zoals dat gaat in de economie: er zijn tijden dat iedereen de hand op de knip houdt, of dat iedereen aan de slag wil. In beide situaties is er scheefstand. Ik kom regelmatig aannemers tegen met de vraag wat ze zouden kunnen doen om die scheefstand weg te werken. Niet eenvoudig als je zit te schreeuwen om opdrachten. Nog lastiger wordt het als klanten staan te schreeuwen om hulp. Wat is dan goede raad?

Hulp

Ik richt me nu op het laatste: klanten die schreeuwen om hulp. Wat moet je als aannemer doen als je wordt overspoeld met aanvragen voor offertes van bestaande en nieuwe klanten? Je weet dat je onmogelijk overal op kunt reageren en iedereen kunt helpen. Anderen inschakelen, lost niets op. Zij zitten met hetzelfde probleem. Op zijn beloop laten en halve afspraken maken? Offertes opnemen, maar geen tijd om offertes te maken? Kop in het zand? Denk om je imago…

Nationale Schildersvakprijs 2020

Dilemma’s in overvloed

Om te beginnen, is het belangrijk om eerlijk en open te zijn. Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn. Het is ‘dodelijk’ om dingen te beloven en niet na te komen. Wellicht zit je zo vol dat er totaal geen zicht is op wanneer een klus kan worden uitgevoerd. Wees daar dan open over. Wat dan wel? Een poldermodel. Daar zijn toch goed in? Never give up!

Misschien is het in goed overleg mogelijk een opdracht naar een later tijdstip te verplaatsen. Misschien is een grote klus te splitsen in meerdere opdrachten die op verschillende tijdstippen kunnen worden uitgevoerd. Misschien moet u zelfs wel zeggen dat u onmogelijk werk kunt aannemen in een nader te noemen periode. Misschien moet u eens om u heen kijken en een samenwerking aangaan met één of meerdere goede kleine zelfstandigen?

Kleine klanten-dag

Hoe moet dat dan met kleinere klussen van enkele uren? Nou, zeker niet doen wat mij overkwam dit jaar: zeggen dat je morgen (april) belt en dat vervolgens gewoon niet doet (eind oktober). Een oplossing voor de kleine klant zou kunnen zijn om eenmaal per twee weken/maand een kleine klanten-dag in te plannen. Als er een afspraak kan worden gemaakt, dan is een klant geholpen en keert de rust terug.

Niets doen en alles op zijn beloop laten, is ‘terug-bij-af’ en niet van deze tijd. Zo gaan zelfs vaste klanten op de loop. Het wordt als zeer positief ervaren als je samen met de klant naar mogelijkheden zoekt. Ook als dat inhoudt dat je de klant helemaal niet kunt helpen en af moet wijzen of door moet wijzen.

Er is ook altijd wat om tegen te knokken.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.