#Bedrijfsvoering

Hoe houdt u een coachgesprek?

Nuchtere Hollandse ondernemers en goede gesprekken voeren… het blijft een wat ongemakkelijke combi. Toch ontkomt u er niet aan als u medewerkers bij de les, gemotiveerd of (niet) binnenboord wilt houden. En als het toch moet, dan maar meteen goed. Deze week: het coachgesprek.

U ziet aanleiding voor een coachgesprek? Uw belangrijkste vaardigheden zijn ‘luisteren’ en ‘vragen stellen’ (zonder ze te beantwoorden). Zo maakt u beperkingen in kennis, ervaring en competenties van de medewerker zichtbaar. Coaches zijn luizen in de pels. Ze stellen overtuigingen ter discussie, confronteren coachees met verkeerde aannames en keuzes en leggen eventuele tegenstrijdigheden in hun werk- en denkwijze bloot. Dit alles om hen bewust te maken van waar het ‘fout’ ging. In uw rol als coach bent u alert op gedrag en woordgebruik. Aan woorden als ‘keuze’, ‘alternatief’, ‘meeste’ en ‘beste’ gaat over het algemeen een denkproces vooraf. Vragen hierover brengen de coachee weer terug naar de betreffende situatie, die opnieuw wordt beleefd, wat nieuwe inzichten in gedragspatronen kan opleveren.

Uit het artikel ‘Goed gesprek geen half werk’ dat verscheen in Aannemer juni. Klik hier voor een (proef-)abonnement.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.