#Bedrijfsvoering

Meer offertes voor dezelfde hoeveelheid werk

Het scoringspercentage van uitgebrachte offertes door bouwbedrijven loopt door de economische recessie terug in vergelijking met drie jaar geleden. Bouwbedrijven moeten dus meer offertes maken om dezelfde hoeveelheid werk binnen te halen. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 300 aannemers en installateurs.

De hoofdaannemers geven in het onderzoek aan dat hun scoringspercentage op ongeveer 35% ligt. Bij installateurs en gespecialiseerde aannemers ligt dat percentage hoger: tussen de 49 en 53%. Toch geven allee groepen aan dat dit lager is dan drie jaar geleden.

Omdat bouwbedrijven momenteel meer letten op hun uitgaven, worden er meer offertes aangevraagd voor materialen. Een derde van de hoofdaannemers geeft aan dat zij in vergelijking met drie jaar geleden meer offertes aanvragen voor de materialen waarmee zij werken.

8 reacties op “Meer offertes voor dezelfde hoeveelheid werk

  1. Shoppen is van alle tijd en hier is niets mis mee. Wat echter wel van deze tijd is dat als je werk uit de markt wil krijgen je zo wie zo onder de kostprijs moet inschrijven anders krijg je het werk niet. De aannemerij houdt met deze wijze van inschrijven de neerwaartse spriraal intact en zijn er opdrachtgevers sneller geneigd om zelfs voor werken van € 25.000,00 5 of 6 aannemers te vragen te offreren. Uiteindelijk zullen alleen de aannemers met “veel vlees op de botten” overblijven want het constant op of onder kostprijs moeten werken hou je niet lang vol. Wellicht wordt het tijd dat de aannemers “de koppen bij elkaar steken” en ondanks het geringe aanbod van nieuwe projecten hier toch een betaling voor krijgen waar zelfs winst op kan zitten.

  2. Enorm veel meer offerteaanvragen. Je rekent scherp en toch kan een ander daar nog flink onderdoor, met name nieuwkomers en Oosteuropeanen. Ja dat kan ik ook als ik geen WOZ, wegenbelasting of verplicht pensioenfonds hoef te betalen. Maar kwaliteit is voor mij nog steeds de norm.

  3. dat de klanten meerdere offertes aanvragen daar staan ze volledig mee in hun recht maar hetgeen wat mij toch echt wel stoort dat de klanten de aannemer gaan uitknijpen zo van “de andere aannemer metselt dat muurtje erin kan jij dat er niet bij doen” en nog meer van dat soort dingen alles om zo veel mogelijk werk voor zo weinig mogelijk geld gedaan te krijgen maar om het werk te krijgen moet je er helaas weer aan meedoen anders pis je weer eens buiten de spreekwoordelijke pot

  4. Dat shoppen is niet erg, alleen wat vergelijken we, appels en peren valt wel mee.
    De klant zegt wel even wat het kosten mag, dacht het niet. Recessie zorgt dat je scherp blijft, maar laten we wel zelf bepalen hoe en wat.

  5. Het is ieders goed recht, om prijzen te vergelijken, maar als je belt naar de uitslag van een offerte, en de aanvrager zegt doodleuk dat ze op offerte nr. 20 aan het wachten is, dan is de lol er toch echt af

  6. [ Via Twitter ] We herkennen het bij #SLIPSTOP in elk geval ook! Veel meer offertes maken voor ongeveer hetzelfde werk.

  7. Onlangs zijn wij gestart met een nieuw initiatief dat inspeelt op deze problematiek. Wij hebben een online beoordelingsplatform gelanceerd voor zowel installateurs in de bouw- en renovatiesector als opdrachtgevers. Op deze site is het o.a. mogelijk is om gericht in te zetten op aanvragen van offertes van opdrachtgevers. Met dit initiatief hopen wij de opdrachtgevers te stimuleren om te shoppen op kwaliteit en niet meer zo zeer op alleen prijs. Want zegt u nu zelf, van bijna alle installateurs wordt al verwacht dat hij genoegen neemt met lagere marges dan voorheen. Dit is al bijna een standaard gegeven in de aanvraag. Momenteel zijn wij druk bezig om Installateursplein.nl uit te rollen en hebben nu al gemerkt dat veel brancheverenigingen het concept omarmen. Wij hopen hiermee zoveel mogelijk installateurs te bereiken zodat zij zich aansluiten bij Installateursplein.nl om gezamenlijk en op krachtige wijze de markt transparanter te maken.

  8. Meer offertes is op zich geen probleem, wat erg jammer is dat de potentiele klant gaat shoppen. Natuurlijk is dit hun goed recht, maar een gemiddelde offerte voor een simpele verbouwing kost al gauw 300-500 euro. Jammer dat je dan je scoringskansen ziet verminderen.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.