#Bedrijfsvoering

Niet afwachten; vooruitdenken

Het is alweer maart en de tijd vliegt. Op de planning deze maand staan diverse afspraken met directies van bedrijven, waar ik als adviseur minimaal twee keer per jaar kom. Bij alle bedrijven staat het bespreken van het concept jaarrapport 2013 op de agenda plus de verwachting en strategie voor 2014.

Eigenlijk is de bespreking van het jaarrapport niet zo spannend; deze bedrijven hebben goed inzicht in hun financiële situatie en het rapport is feitelijk een bevestiging van hun eigen Management Informatie Systeem. Komt de accountant tot een ander verhaal, dan is het mis met het MIS van het bedrijf.

Tijdens de najaarsbespreking in oktober 2012 hebben we de strategie voor 2013 al bepaald. De inzet: het realiseren van een goede bruto marge op de werken, niet het realiseren van omzet. Natuurlijk heeft een bedrijf een bepaalde omzet nodig, maar omzet zonder bruto marge is de voorbode van een faillissement. Ook is gekozen voor een behoorlijke beperking van het vaste cao-personeel en een verdere flexibilisering van het directe en indirecte productiewerk. Nu – 1,5 jaar later – is dit voor de meeste bedrijven een goede strategie geweest, wat tot uiting komt in het jaarrapport 2013. Nog niet de resultaten die horen bij een normale bedrijfssituatie, maar gelukkig wel zwart.

Een goed voorbeeld is het bedrijf dat in 2012 een omzet van circa 10 miljoen en 35 personeelsleden na ‘reorganisatie’ terugbracht naar 3 à 4 miljoen en een vast personeelsbestand van circa 10 man. Deze drastische aanpak heeft ook bij de huisbankier het vertrouwen gesterkt en die heeft nu weer positief gereageerd op de financiële aanpassingen voor 2014. Het gaat hier om vertrouwen en waarmaken wat je zegt. Bij de bank – bij de meeste mensen – is dit de basis voor een goede zakelijke samenwerking.

Kijken we naar de huidige markt, dan zijn er nog steeds bedrijven die sturen op omzet en niet op bruto marge. Stop daarmee en laten we onze bedrijfstak weer gezond maken.

In oktober 2013 hebben we in de bespreking van de strategie voor 2014 al enkele strategische aanpassingen doorgevoerd bij de bedrijven. Ik ben benieuwd of dit succesvol is voor 2014 en kijk uit naar de komende besprekingen.

Richard olde Hartman is bedrijfsovernamespecialist specifiek gericht op de bouwsector.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.