Ondernemerstip 3: wég met overbodige regels
Topprestaties leveren is voor een klein deel toeval en voor het grootste deel pragmatisch beleid. De factor toeval laten we achterwege. Wat kenmerkt het beleid van de beste bedrijven? Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, noemt zeven kenmerken.
3. Wég met overbodige regels
Een beetje fysiotherapeut werkt zes tot acht klanten per uur af en is zomaar vijf minuten per klant kwijt aan formulieren invullen. De zorgsector, het onderwijs en de ambtenarij zijn besmet met het virus van zinloze regels en procedures. Een formuliertje zus, een formuliertje zo. Wat hebt u gedaan? Waarom hebt u het zo gedaan? Hoeveel tijd heeft het u gekost? Had u het ook anders kunnen doen? Zover laat u het toch niet komen? Excellente werkgevers sturen op vertrouwen (en niet op controle).
Een mooi voorbeeld van hoe een organisatie eenvoudig van regels af kan, is de zogenaamde kafka-knop. Die knop werd onder andere ingesteld bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Medewerkers die een overbodige bureaucratische regel tegenkwamen, klikten de kafka-knop aan in hun scherm, waarna de directie de regel kritisch ging bekijken. Ook het mkb kan medewerkers prikkelen om overbodige regels te melden. Wat dacht u van een leeg A4’tje op de deur van de kantine?
Deze en andere tips staan in het artikel ‘Beter presteren is heus geen rocket science’, dat werd samengesteld naar aanleiding van een interview met Effectory-oprichter Guido Heezen (Foto: Vincent Boon). Het artikel staat in de Aannemer van februari 2015. Vraag hier een (proef-)abonnement aan.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.