#Bedrijfsvoering

Ontbreken algemene voorwaarden groot risico mkb

Bijna de helft (45,6%) van alle ondernemers gebruikt geen of gedateerde algemene voorwaarden. Dat constateert verzekeraar Reaal na onderzoek naar risico’s in het mkb. Slechts een derde (32,6%) controleert jaarlijks of vaker de, in de communicatie met afnemers en leveranciers, gebruikte leveringsvoorwaarden. Het ontbreken van of onvolledige leveringsvoorwaarden leidt vaak tot kostbare conflicten.

“Algemene of leveringsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen een hoop gedoe voorkomen. Onder andere bij onenigheid over de levering van een product of dienst, de betaling of garantie”, zegt Alex de Langen, Unitmanager Schade bij Reaal. “Het blijkt echter dat 45,6% van de 303 ondervraagde ondernemers minder dan één keer per vijf jaar de algemene voorwaarden controleert. Bij dit aantal zitten ook ondernemers die helemaal geen voorwaarden hebben opgesteld (17,5%).” De kans op conflicten is hierdoor aanzienlijk. “Conflicten zijn vaak kostbare aangelegenheden voor ondernemers. Denk hierbij aan rekeningen die niet betaal worden of de kosten voor de inhuur van een jurist.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat er een relatie is tussen de omvang van een organisatie en het hebben van geactualiseerde voorwaarden: hoe groter een onderneming, hoe vaker er actuele voorwaarden aanwezig zijn. “Toch zien we dat nog 10,2% van de grotere ondernemingen uit het mkb geen voorwaarden heeft opgesteld. Dat is erg risicovol.”

Bron van conflicten

In de praktijk ontstaan er door gedateerde of ontbrekende voorwaarden veelvuldig, onnodige conflicten. Dat kan op uiteenlopende gebieden zijn. De meest voorkomende conflicten hebben betrekking op:

  • onduidelijkheid over de inhoud van de overeenkomst tussen partijen,
  • geschillen over de wijze waarop de overeenkomst moet worden uitgevoerd,
  • geschillen over de vraag of de overeenkomst kan worden gewijzigd of geannuleerd,
  • geschillen over de garantie,
  • vorderingen tot nakoming van de overeenkomst, of vergoeding van (herstel)schade,
  • aansprakelijkheid voor (vervolg)schade, die voorkomen had kunnen worden.

Tips

De Langen: “Het hebben van algemene of leveringsvoorwaarden is eigenlijk onmisbaar in deze tijd. En het periodiek laten controleren van je voorwaarden is echt aan te bevelen. Verder is het ook belangrijk om actuele voorwaarden duidelijk te communiceren met afnemers en leveranciers, onder andere door deze op je website te publiceren. Dit kan veel narigheid voorkomen.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.