Oude krant
Met de kranten van vandaag wordt de vis van morgen ingepakt. Je moet blijven investeren in de media. Al jaren schrijf ik regelmatig in verschillende bladen en tijdschriften ‘Een BV is geen BV’. Toch is mijn conclusie dat onze boodschap (misschien) wel overkomt, maar er te weinig mee wordt gedaan.
Nu kwam ik de afgelopen maanden weer twee bedrijven tegen die enkel en alleen maar één BV hadden. Waarom lezen onze ondernemers zo slecht? Of waarom doen ze er niets mee? Laatst sprak ik iemand werkzaam bij een werkgeversorganisatie die verantwoordelijk is voor het informeren van de leden. Deze persoon kwam tot dezelfde conclusie. Feitelijk toch ontzettend triest dat de adviezen voor het oprapen liggen, maar de ondernemers ze niet oppakken.
De persoon gaf zelf aan dat hij bepaalde zaken wel drie keer onder de aandacht van de leden had gebracht. En dat er dan nog vele telefoontjes kwamen over datzelfde onderwerp. De antwoorden op de vragen uit de telefoongesprekken stonden letterlijk in de verspreide informatie. Dit stelde hem dan ook zeer teleur.
Het zou wel eens goed zijn als de een of andere onderzoeker dit probleem gaat analyseren. Ik denk zelf dat het ligt aan de volgende punten: 1) de gemiddelde ondernemer in de bouw is vooral technisch geschoold en heeft minder interesse in de overige zaken, 2) de ondernemer is veel te druk met allerlei zaken om zijn hoofd boven water te houden in de huidige moeilijke markt, 3) ik heb eigenlijk geen idee meer waarom: wellicht u als lezer?
Mijn aanbeveling aan elke ondernemer is dan ook om beter te lezen. Maar daarna dan ook actie te ondernemen.
Richard olde Hartman is bedrijfsovernamespecialist, specifiek gericht op de bouwsector.
In de bouw zijn feitelijk drie b.v.’s nodig; een beheer – b.v. ; een bouw / werkmij b.v. en een materieel dienst b.v. Ook voor kleinere bouwbedrijven. Een (faillissements-) ongeluk zit inmiddels in een grote hoek en met zo’n structuur kun je over het algemeen althans nog door, mits je daarvoor het fatsoen en het lef hebt.