#Bedrijfsvoering

Rupsje nooit genoeg

Ik las mijn dochter Amber van 1 jaar oud weer voor uit ‘Rupsje nooit genoeg’. Je kent het boekje wellicht. Mijn gedachten dwaalden ondertussen af naar Peter. Eigenaar van een klein bedrijf in de bouwnijverheid, waarvan ik de opdracht heb om het te verkopen. Hij zocht aansluiting bij een wat groter bedrijf en wilde zelf na de overname betrokken blijven.

Als we met een dergelijke verkoop beginnen, maken we altijd een waardebepaling en stellen de uitgangspunten op voor de overname. Dat deed ik ook keurig voor het bedrijf van Peter. Hij was het volledig eens met de waardebepaling en gaf groen licht om verder te gaan met het zoeken naar een koper.

Ons netwerk is zodanig, dat weldra een koper in beeld was. Na de eerste gespreken kwam er een bieding op tafel, die ik vervolgens zou bespreken. Het keurige bod kwam al goed overeen met onze overnamegedachten en dus de waarde van het bedrijf, maar het was pas de eerste bieding. Een koper heeft vaak wel wat ‘reserve’.

Peter ontpopte zich echter in een rupsje nooit genoeg. Ineens had hij het gevoel dat zijn bedrijf veel meer waard moest zijn dan mijn waarde berekening. Zijn activa moesten bijna de nieuwwaarde opbrengen. De goodwill moest omhoog, terwijl de voorspelde winst 2018 een verlies bleek. Ook het geboden salaris van 130.000 euro plus leaseauto en bonussen werden als fooi bestempeld. Peter wilde steeds meer geld. Het resultaat was uiteindelijk dat de deal niet doorging.

De wijze les laat zich niet moeilijk raden: ondernemers wees tevreden met de normale marktwaarde. Ga niet op zoek naar een gek die je de hoofdprijs wil betalen. Die is er simpelweg niet. En het frustreert nog ook.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.