‘Voorlopers ketensamenwerking vaker winstgevend’
Voorlopers op het gebied van ketensamenwerking in de bouw zijn vaker winstgevend, concludeert USP Marketing Consultancy na onderzoek onder 400 opdrachtgevers en opdrachtnemers in de bouw. Dat geldt vooral voor opdrachtgevers.
Bedrijven die zichzelf als koploper zien hebben in 2014 vaker een winstgevende exploitatie gerealiseerd dan andere opdrachtgevers en opdrachtnemers. Verder geven deze organisaties ook vaker aan dat ze een vast partnernetwerk hebben. Tenslotte zijn de voorlopers ook dusdanig overtuigd van ketensamenwerking dat vier op de vijf van hen dit ook onderdeel gaat maken van hun bedrijfsstrategie.
Building Holland
Het onderzoek van USP is gedaan in opdracht van Building Holland. Tijdens het Building Holland 2015, dat plaatsvindt van 31 maart tot en met 2 april in de RAI in Amsterdam, zal ketensamenwerking een belangrijk onderdeel vormen van het programma en worden uiteenlopende sessies georganiseerd die dit thema nader belichten.
Ruim een derde van de opdrachtgevers (37%) en bijna de helft van de opdrachtnemers (49%) geeft in het onderzoek aan dat zij zichzelf een voorloper vinden op het gebied van ketensamenwerking. In werkelijkheid bestaat de kopgroep vaak uit minder bedrijven, nuanceert USP.
Opdrachtgevers
Wat verder uit het onderzoek is gebleken, is dat opdrachtgevers die zich als voorloper typeren beduidend vaker aangeven het afgelopen jaar een winstgevende exploitatie te hebben gerealiseerd met hun organisatie, 53% van de voorlopers versus 37% van de overige opdrachtgevers. Binnen de opdrachtnemers is dit verschil niet duidelijk waar te nemen.
Een kenmerk wat ketenintegratie uiteraard ook typeert is het samenwerken met vaste partners, ook hier zien we duidelijke verschillen tussen de voorlopers en de rest. Tweederde van de voorlopers van ketensamenwerking (zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers) geeft ook aan dat ze een netwerk hebben van vaste partners met wie zij de projecten doen. Bij de andere opdrachtgevers en opdrachtnemers liggen deze percentages lager, respectievelijk 45% en 53%.
Beste Lezer,
Naast behaalde resultaten door ketensamenwerking onderschrijf ik het belang dat de visie op samenwerking op strategisch niveau geborgd is in de organsisatie. In de organisaties die ik hierover spreek en beluister, zijn deze bedrijven in staat om op duurzame wijze samen te werken met (keten)partners vanuit de juiste atitude.
Het bundelen van krachten door Co-creatie, is een belangrijke pijler om tot dit partnership te komen. De basis hiervoor is om vertrouwen te hebben in elkaar en dit vertrouwen ook naar elkaar uit te spreken.
Zoals ik bemerk raken steeds meer organsiatie overtuigd over deze visie.