Productcase
#Bouwplaats

Aannemer werkt efficiënter en bespaart kosten

Gebundeld transport van materialen voor een project bespaart aantal transporten (foto Raab Karcher)

Manuren en transportkosten besparen. Meer montagetijd. Minder chaos op de bouwplaats. Het zijn concrete, bewezen feiten als gevolg van het logistiek op maat concept Leanworks van Raab Karcher. De tientallen bouwbedrijven die ermee hebben gewerkt, zweren inmiddels bij deze succesformule.

Aannemers die veel op binnenstedelijke bouwprojecten werken, zullen de problemen herkennen: veel verkeer- en geluidsoverlast voor de omgeving, dankzij de tientallen vrachtwagens en busjes die personeel en bouwmaterialen aanvoeren. Lange wachttijden voor de poort. Kortom: flinke chaos,  wat veel ergernis oplevert bij de leveranciers en de directe omgeving. En als het materiaal eenmaal gelost is, moeten de producten naar de bovenste etage worden gesjouwd. De monteurs mopperen omdat ze niet gelijk met hun klus kunnen beginnen en onnodig montagetijd verliezen. Tot overmaat van ramp zijn de keukenkastjes beschadigd binnengekomen. Niemand heeft ze gecontroleerd omdat ze gelijk van de fabriek afkomen. Een allerminst ideale situatie voor de bouwplaats medewerkers. Met Leanworks neemt Raab Karcher deze problemen uit handen.

35% besparing op logistieke kosten

Het logistiek op maat-concept rust op vijf pijlers:

Nationale Schildersvakprijs 2020
  1. Een centrale, geconditioneerde opslag van alle bouwmaterialen in één van de HUBS van Raab Karcher.
  2. Gebundeld transport van de HUB naar de bouwplaats dat just-in-time wordt aangeleverd.
  3. Runners van Raab Karcher leveren alle bouwmaterialen exact op de werkplek van de monteur.
  4. Bouwmaterialen worden op de gewenste hoogte aangevoerd via transportkranen of kraan vanaf de vrachtwagen.
  5. Raab Karcher neemt bij elke levering uw bouwafval retour.

Raab Karcher heeft het concept in de crisisperiode van de bouw ontwikkeld. “We zagen destijds dat het bouwvolume omlaagging. We moesten iets doen om de aannemer te triggeren. Bij een renovatie van 112 woningen in Almelo hebben we met het logistieke concept geëxperimenteerd en wat bleek? De doorlooptijd daalde van zes naar vijf dagen, omdat de aannemer qua logistiek ontzorgd werd. Daarmee kon de aannemer 400 manuren besparen!”, vertelt een enthousiaste Jan Koppelman, Adjunct directeur Leanworks bij Raab Karcher.

15% meer arbeidsproductiviteit

Intussen is het concept bij tientallen renovatie- en nieuwbouwprojecten in Nederland toegepast. De praktijk wijst uit dat de aannemer gemiddeld 15% meer arbeidsproductiviteit kan leveren, omdat hij zich niet meer druk hoeft te maken over de aanvoer en het opperen van de bouwmaterialen. “Bij de bouw van het Medisch Spectrum Twente hebben we alle elementen exact op de verdieping aangeleverd waar ze nodig waren”, geeft Koppelman een ander succesvol voorbeeld uit de praktijk. “We lieten voor dit project een speciale transportsteiger bouwen. Allerlei materialen werden op afroep van de aannemer afgeleverd, just-in-time en precies op de juiste hoogte en montagevolgorde, zodat de monteur niet onnodig tijd verloor. Mede door onze logistieke service kon het ziekenhuis drie maanden eerder worden opgeleverd dan was gepland.”

80% minder bouwtransport

Een ander groot voordeel is de vermindering van het aantal bouwtransporten van en naar de bouwplaats. Die neemt af met maar liefst 80% doordat alle materialen eerst naar een centrale HUB van Raab Karcher worden gebracht waarna ze worden gecodeerd, gelabeld, gescand op eventuele schade en gebundeld worden afgeleverd op de bouwplaats. De bouwplaatsmedewerkers kunnen gelijk met de verwerking beginnen; dat levert enorm veel tijdwinst op. Ervaring heeft geleerd dat de aannemer op zijn logistieke kosten circa 35% kan besparen ten opzichte van de oude situatie.

Overigens hoeft de aannemer niet het gehele logistieke concept af te nemen. Zoals op een menukaart kan de klant onderdelen eruit pikken die voor hem noodzakelijk zijn. De prijs wordt daar op afgestemd.

Met Leanworks realiseert Raab Karcher slimme bouwlogistiek die de overlast beperkt, tot veel minder transportbewegingen leidt, faalkosten vermindert en de efficiency op de bouwplaats flink vergroot.

Dit artikel is gesponsord door Raab Karcher.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.