#Bouwplaats

Digitaal platform voor alle bouwpartijen

BAM en IBM introduceren het digitale platform b.Home. Dat stelt alle partijen in een bouwproject – van opdrachtgever tot bewoner – in staat om efficiënt en transparant samen te werken.

Bewoners kunnen met platform b.Home individuele keuzes digitaal registreren, direct communiceren met het projectteam en weten op welk moment overlast optreedt. Betrokken bouwpartijen werken samen op basis van een digitale workflow waardoor faalkosten significant afnemen en beduidend minder administratieve werkzaamheden optreden. BAM wil b.Home op grote schaal toepassen in zowel renovatie als nieuwbouw in woning- en utiliteitsbouw.

Al toegepast

Het platform is al toegepast in ruim dertig renovatieprojecten (circa 3.000 woningen) en zeven nieuwbouwprojecten in Nederland. Michiel Brink van b.Home: “Van bewoners die het platform gebruiken, krijgen we te horen dat de communicatie over de renovatie transparant en duidelijk is. Ze kunnen een reeks van individuele keuzes over bijvoorbeeld keukenkastjes, sanitair of tegels op het platform registreren. Eventuele extra kosten en de betaling ervan zijn direct zichtbaar. Daarnaast vinden ze op het platform actuele informatie over de uitvoering zodat ze exact weten wanneer de werkzaamheden beginnen en eindigen.”

Nationale Schildersvakprijs 2020

Efficiencywinst

b.Home is een geïntegreerd platform dat volgens BAM alle facetten van het bouwproces faciliteert. Ook opdrachtgever, bouwer en onderaannemers vinden er de voor hen relevante informatie. Hierdoor verloopt de onderlinge afstemming soepeler en is de werkvoorbereider veel minder tijd kwijt aan administratie.
Brink: “Door de efficiencywinst die wordt geboekt, is er onder alle gebruikers veel draagvlak voor b.Home. Onze ambitie is het platform breder in te gaan zetten, ook internationaal. De techniek van b.Home is met relatief kleine aanpassingen breed toepasbaar.”
b.Home wordt bijvoorbeeld uitgebreid naar de service- en onderhoudsfase van projecten. Informatie uit de realisatiefase kan perfect worden gebruikt gedurende de gebruiksfase.

Schaalbare oplossing

Het digitale platform is ontwikkeld in een IBM Garage, IBM’s methodologie om in co-creatie met bedrijven innovatieve projecten te ontwikkelen. Beide bedrijven hebben samen gewerkt aan de ontwikkeling van een minimaal rendabel product, waar de mens te allen tijde centraal staat en waar de werkstromen in een herhalend proces zijn gedigitaliseerd, geoptimaliseerd en opgeschaald. Vanaf dit punt wordt er continu doorontwikkeld, want innovatie stopt nooit. De IBM Garage biedt toegang tot beproefde industrie- en workflowoplossingen en maakt gebruik van benchmarks en lessen uit het wereldwijde IBM-netwerk van Garages, stimuleert innovatie en versnelt de levering.

Transparantie

“Veel innovatieprocessen blijven vaak hangen in experimenten omdat organisaties niet over de nodige technologische kennis beschikken om schaalbare prototypes te leveren”, zegt Menno Bouma, projectmanager IBM Global Business Services. “Succesvolle innovatie vereist nieuwe vaardigheden, nieuwe vormen van samenwerking en een andere mentaliteit. Met IBM Garage hebben we een platform kunnen ontwikkelen dat transparantie biedt van begin tot eind in het hele bouwproces.”

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.