Praktijkcase
#Bouwplaats

Eerst digitale bouwstenen en dan echte voor ‘Nieuw’ Brussel

Bijna 400 woningen, een prachtig park, meerdere winkels en een economische pool rond ‘groene’ bedrijven: in Brussel verrijst een nieuwe, duurzame wijk die zijn weerga niet kent. Tivoli is momenteel het meest ambitieuze bouwproject in België, logisch dat dit gerealiseerd wordt met de modernste technologie. ‘Nieuw’ Brussel wordt eerst gebouwd met digitale bouwstenen in een BIM.  Een van de BIM-partners is Xella, dat met Silka en Ytong tekent voor de casco’s en binnenwanden.

Tivoli wordt ontwikkeld op een voormalige opslagsite nabij Tour & Taxis, in de kanaalzone. De gemeente wil aan dit gebied een sociaaleconomische impuls geven. Aan de schaal van het project zal dat niet liggen. Het terrein beslaat 4,5 hectare. Het Brussels’ bestuur heeft van meet af aan de wens gehad om hier een nieuwe, toonaangevende wijk op het gebied van duurzaamheid en een goede sociale mix te ontwikkelen. De wijk is bijzonder ‘dicht’. Daarom zijn assen van zachte mobiliteit bedacht. Het groene plein, ingericht rond twee opmerkelijke bomen (platanen), vormt het centrum van de site. Het strekt zich uit tot promenade met winkels. Tot slot loopt er een ‘draad van water’ door de hele wijk.

‘BIM-certificering was voorwaarde’

Dit ‘nieuwe’ Brussel wordt volledig gebouwd in BIM. Xella is één van de BIM-actoren met zijn Silka-elementen (voor de dragende wanden van gebouwen) en zijn Ytong-blokken. “We hebben ze gekozen vanwege hun gemakkelijke toepassing en het feit dat er geen afval op de werf is”, licht Olivier Mahieu, bouwmanager van BPC, toe. “Gezien de snelheid van uitvoering, kan men zeggen dat de operatie financieel interessant is. Bovendien is Xella BIM-gecertificeerd, wat een absolute voorwaarde was.”

10 tot 15% minder fouten

Het door de architecten ontworpen 3D BIM-model gaat door de handen van de aannemer die de technische haalbaarheid ervan analyseert, en gaat vervolgens opnieuw naar de architect, die het project afrondt. “Correcties zijn veel sneller en nauwkeuriger dankzij 3D. We schatten dat we 10 tot 15% van de fouten die normaal op een ‘klassieke’ werf worden gemaakt, vermijden dankzij BIM. De kosten van BIM-opleidingen worden dus grotendeels afgeschreven, vooral omdat de projecten sneller zijn.” Aanvankelijk was de Tivoli gepland voor 2020, maar volgens de laatste ramingen zal het in het voorjaar van 2019 worden opgeleverd.

Tivoli wordt naar verwachting in het voorjaar van 2019 opgeleverd.

Passief en zero-energie

“35% van de woningen zijn energieneutraal en 65 % passief gebouwd”, vertelt Olivier Vermeersch, een van de vier architecten en tevens projectleider. “De appartementen (van verschillende grootte) zijn zo ontworpen dat ze profiteren van zoveel mogelijk zonlicht in woonruimtes en de kernen van gebouwen. Dit beperkt het elektriciteitsgebruik zo veel mogelijk.” De totale scope omvat onder meer een warmtenet, een warmtekrachtkoppelingscentrale, fotovoltaïsche panelen, maximale gevelisolatie, recuperatie van regenwater en groendaken. Daarnaast wordt een oud Belgacom-gebouw gerenoveerd volgens de principes van circulaire economie door bepaalde materialen terug te winnen.

Primeur: een derde bestemd voor sociale huur

Naast de woningen worden twee crèches gebouwd voor ruim 120 kinderen, plus 770 m² commerciële ruimte. Van het woningaanbod is maar liefst 30% bestemd voor sociale huur, verdeeld over 12 gebouwen, een primeur in België. Verschillende gebouwen zijn binnen gemeenschappelijke mede-eigendom en delen ruimtes, tuinen en wasruimtes. Het stadsbestuur mikt op stevigere sociale banden. Daarvoor worden ook de daken omgetoverd tot moestuinen en komen er ontspanningsruimtes aan de bovenkant van elk gebouw.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Xella.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.