#Bouwplaats

GPI start campagne ‘Eerst veilig, dan verder’

Iedere bouwmedewerker kent het wel: even snel dit, of dat kan even makkelijker zo. Onveilig gedrag in de bouw heeft ertoe geleid dat de bouwsector één van de meest dodelijke sectoren is om in te werken. GPI is daarom de bewustwordingscampagne ‘Eerst veilig, dan verder’ gestart. Mét een vleugje humor.

Om iedere werknemer in de bouw met hetzelfde kennisniveau over veiligheid de bouwlocatie op te sturen, is er de GPI (Generieke Poortinstructie). Een algemene instructie en toets om veilig gedrag op bouwlocatie en te verhogen. Sinds 1 april 2019 is de GPI verplicht gesteld voor alle bouwbedrijven die deelnemen aan de Governance Code Veiligheid in de Bouw. Met 200.000 succesvolle GPI’s in 2019 is de norm gezet.
Een goede start, maar het is van groot belang dat iedereen zich ook bewust aan die regels houdt. Want het cliché is waar: ongevallen zitten in een klein hoekje. Daarom is de campagne ‘Eerst veilig, dan verder’ van start gegaan.

Valkuilen in video’s

Stichting eX:plain, de producent van de GPI, en de Governance Code Veiligheid in de Bouw hebben gebrainstormd over de meest voorkomende oorzaken van ongevallen in de bouw: tijdsdruk, groepsdruk, overmoed en nonchalance. Deze valkuilen zijn verwerkt in vier video’s. In de video’s zien we bouwmedewerkers in herkenbare situaties. Bijvoorbeeld werk doen waar je geen opdracht voor hebt gekregen, of PBM’s die niet in orde zijn. Een mannetje dat op de helm van de bouwmedewerker verschijnt, probeert de bouwmedewerker over te halen om de makkelijke, en dus onveilige weg te kiezen. De vraag is, hoe ga je daar als werknemer mee om? Want ook al ben je op de hoogte van de regels en ben je een professional, soms is de verleiding groot om de makkelijke, en dus onveilige weg te kiezen. En juist dan gebeuren ongelukken. Dus: eerst veilig, dan verder.

Campagne met humor

Ferdinand Gildemacher, projectmanager GPI bij eX:plain: “Veiligheid is een serieuze zaak. Toch wilden we een campagne met humor. Zo raken we sneller de juiste snaar bij onze doelgroep en blijft de boodschap veel beter hangen. Dat is bijzonder goed geslaagd. Het mannetje op de helm is een heel heldere verpersoonlijking van het stemmetje dat iedere bouwmedewerker wel zal herkennen. We hopen dat medewerkers hetzelfde doen als de bouwmedewerkers in de video’s: dat stemmetje negeren. Ik ben ervan overtuigd dat deze campagne bij zal dragen aan de bewustwording rondom veilig werken.”

De campagne bestaat uit video’s, banners, posters en advertenties en een website waar al die materialen samenkomen. Hier kan de campagne toolbox gedownload en gedeeld worden door iedereen die veilig werken in de bouw belangrijk vindt.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.