#Bouwplaats

Het imago van de bouwsector

De opgaven voor de bouwsector liegen er niet om: we hebben een fors tekort aan woningen, een grote verduurzamingsopdracht, met gas erop van het gas af, verbeteringen en renovaties van infrastructuren, herbestemming van kantoren, scholen, en zorginstellingen… Daar wordt bij verwacht dat het met innovatieve oplossingen tot stand komt, en bij voorkeur dient de hele uitvoering en aanlevering van materiaal en materieel CO2-neutraal te gebeuren.

Als de aanbesteding gedaan is en het project gegund, begint de uitvoering. Dan is het project geen papieren contract meer, maar wordt het zichtbaar in de omgeving. Met bouwhekken, keten, materieel en materiaal. En graafwerk. Dat maakt herrie en geeft stof. Bouwvakkers lopen af en aan en vaak worden meerdere talen gesproken. Het bouwen begint meestal diep in de grond. Langzaam maar zeker ziet men de contouren vervolgens bovengronds verschijnen. Een boeiend, dynamisch schouwspel.

Veel projecten worden gerealiseerd in dicht bebouwde omgevingen. Steeds meer wordt op een postzegel gewerkt aan enorme bouwwerken. En hoewel iedereen ziet wat er op de bouwplaats gebeurt, is het lastig te beoordelen wat er voor gedaan moet worden. Onder welke complexe omstandigheden en soms vol risico’s fantastische gebouwen verrijzen.

Nationale Schildersvakprijs 2020

Zo’n project is een wereld op zichzelf. Het duurt vaak maanden tot zelfs meerdere jaren. Binnen die hekken wordt hard gewerkt, en helaas gaat er ook nog weleens iets mis. Als iets goed mis gaat of de hinder speelt mensen parten, zitten media daar bovenop.

Niet fijn voor het imago van de sector.

Altijd, maar zeker ook nu, moeten we denken aan het imago. Want, zonder dat de bouw daarom gevraagd heeft, zien velen wat en ook hoe er gebouwd wordt. Dat biedt volgens mij juist kansen!

Een platform als www.verbeterdebouw.nl kan helpen zaken inzichtelijk te maken en bij te sturen. Het mooie is: soms is dat niet eens nodig. Dan ontvangen projecten namelijk een compliment in plaats van een klacht, zoals afgelopen week voor het project De Zalmhaven in Rotterdam:

“Wat een schitterende bouwplaats; het ziet er keurig netjes en opgeruimd uit. Ik kan niet begrijpen hoe jullie dit kunnen regelen… zoveel vrachtauto’s op een dag en ‘s avonds is alles weg. Complimenten.”

Zo’n bericht zegt iets over je bedrijf, over je werkwijze en de manier waarop je met je omgeving omgaat. Maar het draagt daarnaast ook bij aan een beter imago voor de sector! Laten we niet vergeten dat we daaraan moeten blijven werken, tijdens, en ook straks weer na corona…

Anneke Witte is directeur bij Bewuste Bouwers, aanjager van een beter imago voor de bouw. Dat begint bij de bouwplaats. Bij het bouwhek houdt de wereld niet op, maar begint hij juist.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.