#Bouwplaats

Juist nu: genieten van het schouwspel

Op de Turfmarkt in Den Haag wordt een grootschalig binnenstedelijk project uitgevoerd in het zogenoemde Spuikwartier. Op een klein oppervlak en midden in het centrum zie je vakmensen doelmatig heen en weer gaan om door te kunnen met bouwen. Ik kijk met trots naar dit geweldige schouwspel van deze Bewuste Bouwer; iedereen is goed ingepakt met persoonlijke beschermmiddelen, de radio’s staan uit. Behendig manoeuvreert iedereen tussen het – zij het weinige – publiek en bewaakt de opgedragen 1,5-meter afstand.

Het is bewonderenswaardig hoe bouwbedrijven de ambities van vóór de coronacrisis, terwijl alle maatregelen ertoe leiden dat er vertraging optreedt, tóch proberen te verwezenlijken. Eerder zagen we al dat buitenlandse medewerkers terugkeerden naar hun thuisland. Dus: minder mensen. En daar kwamen alle maatregelen bovenop. En hoe creatief je ook bent, je kunt in de praktijk nu niet of nauwelijks nog met meerdere mensen in de bouwlift stappen. Een steiger bouwen of afbreken doe je ook niet zomaar even zonder in conflict te raken met de maatregelen. Er wordt in groepen geluncht, bouwers sprayen wat af met desinfectie, wassen handen en houden de bouwplaatsen schoon en geordend om elkaar nog minder in de weg te hoeven lopen.

De mentaliteit van onze sector laat zich nu zien. Alle vakmannen- en vrouwen blijken ‘doorwerkers’ in de bouw! Dat betekent dat de omgeving in sommige gevallen ook in het weekend niet even lekker uit kan slapen. Dat omwonenden al om 7:00 uur wakker worden door de bouwgeluiden. Dat de hartslag van de bouw, het heien en draaien van kranen, zelfs op een dag als Koningsdag doorbonkt. En dan is een melding of een klacht op www.verbeterdebouw.nl snel gemaakt en vergeet de omgeving even het belang van ‘doorbouwen’.

Nationale Schildersvakprijs 2020

Begrip vragen van de omgeving kan een sleutel zijn voor de bewustwording! Communicatie dus. Bijvoorbeeld door vooraf even te informeren dat je in het weekend aan de slag gaat. Misschien zelfs door het belang gewoon eens uit te leggen. In de Corona Communicatie Toolbox vinden bouwbedrijven een flyer-format, zodat ze snel en eenvoudig omwonenden op de hoogte kunnen brengen van hun drive, wens, ambitie, en wil om de klus te klaren. En, zo kan de omgeving – net als ik – intenser genieten van het fantastische schouwspel op de bouwplaats, zoals op de Turfmarkt in Den Haag.

Anneke Witte is directeur bij Bewuste Bouwers, aanjager van een beter imago voor de bouw. Dat begint bij de bouwplaats. Bij het bouwhek houdt de wereld niet op, maar begint hij juist.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.