Partnercontent
#Bouwplaats

Meer rust, plezier en tijdwinst op de bouw met Leanworks

(Foto: Raab Karcher)

Geen opslagruimte in de binnenstad. Een te dure torenkraan om de bouwmaterialen op de zevende etage te krijgen. Te veel ronkende vrachtwagens voor de toegangspoort van de bouwplaats die overlast veroorzaken. Veel bouwbedrijven kampen met name bij binnenstedelijke projecten met deze logistieke problemen. Deze zijn echter in één slag op te lossen met het concept Leanworks van Raab Karcher.

Met deze logistieke totaalservice regelt Raab Karcher de opslag van de bouwmaterialen, het transport vanuit het magazijn naar de bouwplaats en levert ze de materialen op de gewenste hoogte en neemt ze het afval mee. De klant kan volledig worden ontzorgd, maar de aannemer mag ook deeldiensten afnemen uit het totale servicepakket.

Dat laatste komt volgens manager Leanworks van Raab Karcher, Joël Derks, vaak voor bij uitvoerders van met name renovatieprojecten. “Een aannemer bijvoorbeeld die een flatgebouw renoveert wil dan bijvoorbeeld graag de gewenste materialen op de juiste verdiepingshoogte geleverd hebben, maar heeft bijvoorbeeld van ons geen transport nodig vanuit de hub, omdat er voldoende opslagruimte is rondom het flatgebouw. Dat tekent de flexibiliteit van Leanworks. Elk (renovatie)project is weer verschillend qua uitdagingen en omstandigheden.”

“Leanworks kan 75% tijd besparen die de uitvoerder kwijt is met logistieke zaken”

Joël Derks, manager Leanworks

Uiteraard levert Raab Karcher het liefst de volledige logistieke service, omdat daarmee het project in logistiek opzicht het meest efficiënt verloopt. Echter, volgens Derks moet de klant niet in een keurslijf worden gedwongen. “Onze afnemers van Leanworks moeten het gevoel hebben dat de service hen iets oplevert en in balans is met de investering. Het komt voor dat een aannemer liever zelf een kraan regelt, omdat hij daar voldoende ruimte voor heeft en dit planning-technisch beter uitkomt. Maar dan het is wel mogelijk om via ons het transport van werkpakketten vanuit onze hubs naar de bouwplaats te verzorgen. Dit zijn dagvrachten met bouwmateriaal die het personeel voor een specifieke dag nodig heeft om te verwerken. Zodoende hoeft de aannemer geen opslag aan te houden en krijgt hij de materialen in de juiste samenstelling aangeleverd. Dat scheelt enorm veel tijd in de handling van materiaal, waardoor een klus effectiever en sneller verloopt”, aldus Derks.

Duidelijke afspraken aan voorkant

Belangrijke voorwaarde voor een succesvol Leanworks-project is dat klant en het team van Leanworks van Raab Karcher aan de voorkant duidelijke werkafspraken maken. Als Raab Karcher het transport en het opperen van de materialen verzorgt, neemt zij ook de volledige regie. “Wij zijn in die situatie verantwoordelijk voor de leveringsafspraken van de onderaannemers en overige toeleveranciers en zorgen ervoor dat deze partijen tijdig materialen bestellen en op de juiste dag en tijdstip leveren. Ook regelen we het juiste materieel om de materialen op de daarvoor aangewezen plek neer te zetten. De uitvoerder van de aannemer heeft totaal geen omkijken naar dit soort zaken”, weet Derks die erop wijst dat normaliter zonder Leanworks de uitvoerder enorm veel tijd kwijt is met de communicatie met tientallen leveranciers en onderaannemers over onder meer bestellingen en transporten. Die overgebleven tijd kan hij nu benutten voor inspecties op de bouwplaats, overleg met zijn medewerkers; puur het bouwproces zelf.”

Vroeg erbij betrekken

Een andere belangrijke voorwaarde om een Leanworks traject te laten slagen is dat Raab Karcher zo vroeg mogelijk bij het uitvoeringsproces wordt betrokken. Anders werkt het proces niet goed, waarschuwt Derks. “Uiteraard vergt het inschakelen van Leanworks een investering van onze klanten. Die financiële ruimte moet de hoofdaannemer wel met zijn onderaannemers en partners in een vroegtijdig stadium regelen. Als de uitvoering al gaande is, dan loop je het risico dat de organisatie van Leanworks spaak gaat lopen.”

Er zijn marktpartijen die elk renovatie-, bouw- of onderhoudsproject met Leanworks aanvliegen. Derks: “Woningcorporatie De Variabele en Van Wijnen laten ons de complete logistieke coördinatie doen. Dat kunnen ze, omdat deze partijen altijd met vaste partners werken. Zo weet je precies wat je aan elkaar hebt.”

Efficiënt transport

In overleg met de klant probeert het team van Leanworks de supply chain van en naar de bouwplaats zo efficiënt en optimaal mogelijk te organiseren. Als Raab Karcher beschikt over de projectplanning en de gewenste materiaalhoeveelheden, dan kunnen beide partijen aan de slag. “Een optimalisatie kan bijvoorbeeld zijn dat we driemaal per week bepaalde materialen leveren in plaats van elke dag, zoals de aannemer in de planning in gedachten had. Dat scheelt overlast voor omwonenden en stoot minder CO2 uit. Omdat met behulp van Leanworks vrachtwagens heel efficiënt worden beladen en er alleen met volle trailers wordt gereden, zijn we in staat om onnodige ritten te besparen. Dat is beter voor het milieu en de doorlooptijd van het project – waarbij een tijdwinst van 15% geen uitzondering is.”

Aannemers en hun opdrachtgevers die met Leanworks ervaring hebben opgedaan, zijn volgens Derks louter positief. “Uitvoerder en zijn personeel ondervinden dat ze veel meer nuttige werktijd overhouden die ze niet aan logistiek hoeven te besteden. Dat geeft zoveel meer rust en plezier op de bouwplaats”, zegt Derks met een glimlach.

Dit artikel is partnercontent van Raab Karcher.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.