#Bouwplaats

Onderzoek TNO toont voordelen BouwHub aan

Bij een bouwhub worden alle materialen verzameld en in een keer naar de bouw gebracht.

Een nieuwe vorm van bouwlogistiek met de BouwHub van VolkerWessels Bouwmaterieel blijkt zeer effectief om efficiënter, schoner, goedkoper en met minder overlast te bouwen. Dat is de conclusie van onderzoek van TNO en hogescholen in Rotterdam en Utrecht.

Zij volgden 28 weken nauwlettend het bouwproces van de Trip in Utrecht. Dit nieuwbouwproject werd door VolkerWessels onderneming Boele & van Eesteren met behulp van de BouwHub gerealiseerd.

Dagproductie

De BouwHub is een locatie aan de rand van de stad waar alle benodigde bouwmaterialen naar toe worden gebracht. Op de BouwHub worden dagproductie-pakketten samengesteld die met zuinige wagens naar de bouwlocatie worden vervoerd. ‘Runners’ zorgen ervoor dat alle pakketten op de juiste plek komen, zo kan er veel sneller gewerkt worden. Een ander groot voordeel is dat er op de (krappe) bouwplaats veel minder bouwmaterialen en voertuigen zijn, zo blijft er meer ruimte over om werkzaamheden uit te voeren. Dit komt ook ten goede aan de veiligheid op de bouwplaats. Werknemers maken ook gebruik van de BouwHub, ze parkeren daar en reizen dan samen in een busje naar de bouwlocatie. Werknemers kunnen direct aan de slag aangezien alles bij hun werkplek al klaar staat. De busjes nemen op de weg terug naar de BouwHub afval van de bouwplaats mee.

Minder

Uit het onderzoek van TNO blijkt dat door het gebruik van de BouwHub:

  • Het aantal transporten naar de bouwplaats met 69% is afgenomen tot 565 ritten.
  • Er 280 ritten persoonsvervoer waren, normaal zijn dit er 700.
  • 224.278 kilometers zijn gereden om het gebouw te realiseren, 69% minder dan normaal.
  • De CO₂-uitstoot door transport en personenvervoer met 68% is verminderd.
  • Er 5% minder bouwafval is.
  • De afbouwfase van 41 weken is verkort tot 28 weken.
  • Leveranciers 81 minuten per rit kunnen besparen door levering op de BouwHub.
  • Een besparing mogelijk is op transportkosten van 71%.

Uit het onderzoek bleek tevens dat op de BouwHub veel efficiënter wordt omgegaan met bouwmaterialen. Door een beter logistiek beheer en het samenstellen van dagproductie-pakketten bleek na de bouw van de Trip een restvoorraad achter te blijven van zo’n 46.000 euro. Normaal gaan veel van deze bouwmaterialen verloren bij productie en afvoer, nu kunnen die terug naar de leverancier of worden die via de BouwHub bij een ander project gebruikt.

Best Practice Bewuste Bouwers

Bewuste Bouwers, een stichting die bijdraagt aan de professionalisering van de bouwbranche, beoordeelde de BouwHub (in Nieuwegein) met een Best Practice op het thema ‘milieu’. Uit hun onderzoek blijkt dat de BouwHub veel beter scoort dan ‘traditionele’ bouwlogistiek als het gaat om het aantal ritten naar de bouwplaats, uitstoot van schadelijke gassen, tijdsduur van bouwactiviteiten, besparing van bouwmaterialen en overlast voor de omgeving.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.