WeCycle: armaturen beter inzamelen bij sloop
Sloopbedrijven leveren armaturen nog onvoldoende in bij inzamelaar Wecycle. Meestal worden ze aangeboden als restafval of gaan ze naar metaalrecyclingsbedrijven. Dat moet anders, wat betreft de producenten en importeurs van verlichting.
Ruim 900 ton aan verlichting komt er jaarlijks vrij uit sloopprojecten, zo blijkt uit onderzoek door Bureau Witteveen+Bos in opdracht van Wecycle en LightRec. Dit is veel meer dan in eerdere onderzoeken werd geschat. In 99% van de gevallen bieden sloopbedrijven armaturen niet apart aan bij Wecycle (lees hier een eerder interview met manager Jeroen Bartels), maar aan metaalrecyclingbedrijven. LightRec en Wecycle willen de hoeveelheid ingezamelde armaturen sterk verhogen. LightRec is een initiatief van de producenten en importeurs van energiezuinige verlichting in Nederland.
Chemisch afval
Oude armaturen bevatten vaak nog PCB-houdende condensatoren en zijn daarmee chemisch afval. Dat is een extra reden om ze in te leveren bij Wecycle. Op termijn, wanneer de nieuwe regelgeving op 1 juli 2015 in zijn geheel in werking is getreden, zou ook de afgifte aan gecertificeerde metaalrecyclers voldoen, omdat deze dan verplicht zijn de hoeveelheden armaturen te registreren en vast te leggen hoe ze zijn verwerkt. Het potentieel uit sloopprojecten zit vooral in professionele gebouwen, zoals kantoren, scholen en ziekenhuizen. Uit sloop van huizen komen nauwelijks armaturen vrij, omdat de armaturen uit huishoudens meestal meeverhuizen met de bewoner.
Op dit moment worden de hoeveelheden armaturen bij sloopprojecten gezien als onbelangrijk, blijkt uit het eerste deel van het onderzoek. Hierdoor belanden armaturen bij sloopprojecten nagenoeg altijd tussen de metalen of het gemengde afval. Geen van de sloopbedrijven uit het onderzoek van Witteveen+Bos geeft ingezamelde armaturen af aan Wecycle. Dit in tegenstelling tot energiezuinige lampen, die vaak wel apart worden gehouden. Armaturen worden tijdens de sloopfase meestal weggegooid als afval of tegen vergoeding aangeboden aan metaalrecyclingbedrijven.
Demonteren
Het vooraf demonteren en apart houden van armaturen betekent een extra handeling, wat sloopbedrijven moeten doorvertalen in kosten. Het Bouwbesluit schrijft echter al voor dat deze extra handeling verplicht is.
Vervolgonderzoek
Voor LightRec en Wecycle was het doel van de studie om gegevens te krijgen over de processen die bij sloop plaatsvinden om zo voorstellen te kunnen doen om de inzameling van afgedankte verlichting via de sloopbedrijven te verbeteren. “Waarschijnlijk leveren sloopbedrijven wel in via Wecycle als de opdrachtgever er om vraagt of ze andere prikkels krijgen. Hiertoe loopt nog een vervolgonderzoek,” zegt Jeroen Bartels, manager van LightRec. “Ook de opdrachtgever moet zich ervan bewust zijn dat armaturen apart moeten worden ingeleverd.”
LightRec en uitvoeringsorganisatie Wecycle beraden zich op verdere acties om de inzameling van armaturen uit sloop te stimuleren. “900 ton is ongeveer een kwart van wat we nu per jaar inzamelen. Het is dus van belang dat we verder onderzoeken hoe we sloopbedrijven kunnen motiveren en behulpzaam kunnen zijn om meer armaturen in te leveren. Hiermee gaan we aan de slag in 2015”, besluit Bartels.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.