Van bouwers die thuis bij consumenten over de vloer komen heeft de installateur het beste imago. Het slechtst beoordeeld wordt de aannemer B&U. Al is dat zeker geen onvoldoende: een 7,2.
Veel consumenten laten activiteiten in en rondom hun woning uitvoeren door diverse bouwpartijen. USP Marketing Consultancy vroeg consumenten hoe zij denken over aannemers B&U, klusbedrijven, schilders, hoveniers en installateurs (E- en W-). Het onderzoek (op basis van 500 online enquêtes) ging over vier verschillende aspecten: proactiviteit, professionaliteit, kwaliteit van werken en klantvriendelijkheid.
Als het gaat om een algemene beoordeling komen installateurs (elektro 7,7 en CV 7,6) als beste uit de bus. Aannemers B&U worden het slechtst beoordeeld met een 7,2. USP noemt het opvallend dat als consumenten een klus hebben laten uitvoeren de algemene beoordelingen (veel) hoger liggen bij hoveniers, CV installateurs en klusbedrijven. Bij schilders is dit juist andersom.
Kwaliteit
Qua proactiviteit (actief benaderen of informeren of zij iets voor consument kunnen betekenen) worden de CV installateur en het klusbedrijf het beste en de hovenier het slechtste beoordeeld. Kijkende naar de andere aspecten professionaliteit (netjes werken en gedragen), kwaliteit werken (werk uitvoeren zoals is afgesproken, zonder dat er problemen tijdens en na de klus optreden) en klantvriendelijkheid (goed naar wensen van consumenten luisteren en eventuele klachten naar wens oplossen) scoren wederom de installateurs het best en aannemers B&U het minst goed.
De kop bij dit artikel vind ik slecht gekozen en erg stigmatiserend. Uiteindelijk doet dr bouwsector het goed bij de consument