#Bouwsector

Aftrap bewustwordingscampagne crisis in de bouw

Organisaties uit en rond de bouw geven donderdag in Den Haag het startschot voor een bewustwordingscampagne onder het motto ‘De crisis in de bouw raakt ook jou’.

Een stapel bakstenen staat voor bouwen en een gezonde toekomst. Maar het gaat steeds slechter met de Nederlandse economie in het algemeen en de bouwsector in het bijzonder. De bouw, van oudsher de motor van de economie, dreigt zo goed als stil te vallen, met alle gevolgen van dien. Onder meer de vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek (KNB), Aannemersfederatie Nederland (AFNL), Vereniging van woningcorporaties (Aedes), CNV Vakmensen, FNV Bouw, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA), OnderhoudNL, NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers hebben daarom besloten tot een bewustwordingscampagne.

Oproep

Onder het motto ‘De crisis in de bouw raakt ook jou’ wordt het publiek in onder andere (paginagrote) advertenties in dagbladen en radiospots opgeroepen op www.bouwnouop.nl steun te geven aan maatregelen die de bouw, de woningmarkt en daarmee de economie werkelijk op gang helpen.

Donderdag gaat deze campagne officieel van start. Vanaf 16.30 uur vindt er een ludieke actie plaats op het Plein tegenover de ingang van de Tweede Kamer. Daarna overhandigen vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties een brief aan Minister Blok.

Bouw-gerelateerde ontslagen

Elke dag sluiten 7 bouwbedrijven noodgedwongen hun deuren en komen er gemiddeld 125 medewerkers op straat te staan. En niet alleen de uitvoerende bouw verliest werk. De crisis in de bouw raakt ook de bouwtoelevering, architecten, notarissen en personeel bij meubel- en keukenzaken. Maar denk ook aan de verhuizer, de vrachtwagenchauffeur of de binnenvaartschipper die geen bakstenen meer te verschepen heeft. Zelfs de hovenier, de bibliothecaresse of de vuilnisman, die op het oog niets met de bouw te maken hebben, kunnen hun baan verliezen omdat een gemeente door de bouwcrisis minder te besteden heeft en moet bezuinigen. Eén op de vier werklozen is inmiddels bouw-gerelateerd. Met maatregelen die het verschil kunnen maken is het tij volgens de organisaties nog te keren.

2 reacties op “Aftrap bewustwordingscampagne crisis in de bouw

  1. Zorg toch alsjeblieft dat de echte vakmensen aan het werk blijven. De mensen die voor kwaliteit gaan. De klanten moeten ook bezuinigen en kiezen daarom dan toch maar voor een goedkopere mindere optie. En dan verzekeren we nog niet eens voor arbeidsongeschiktheid of extra pensioen. Houd de vakman betaalbaar!

  2. Het is onvoorstelbaar stom wat er gebeurt. Goed opgeleide vakmensen komen op straat en de instroom van leerlingen krimpt dramatisch!
    Terwijl iedereen op z’n klompen kan aanvoelen dat we over een paar jaar een schreeuwend tekort aan goed opgeleide vakmensen hebben!
    Dit allemaal door achterlijke beslissingen in Den Haag! Haal die alles verstikkende extra belasting weg bij de woningcorporaties! Koop desnoods de helft van het aantal JSFjes, maar denk nou in godsnaam eens logisch na!!!

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.