#Bouwsector

Bouwsector blijft achter in digitalisering

Mkb-bedrijven in de bouwnijverheid blijven achter op andere branches als het gaat om digitalisering. De sector mist hierdoor de aansluiting met het online consumentengedrag en lijkt kansen te laten liggen. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2017, waarvoor ruim 1600 ondernemers zijn ondervraagd.

De nieuwste cijfers tonen dat de bouwsector de afgelopen twee jaar geen inhaalslag heeft gemaakt. Zo heeft meer dan een derde van de ondernemers geen website. In de zakelijke dienstverlening is dit bijvoorbeeld een vijfde. Verder heeft slechts 1 op de 2 bouwbedrijven een bedrijfsprofiel.

Veel mkb’ers in de bouw vinden online marketing onbelangrijk (56 procent). Tegelijk leert Google ons dat de consument wel online zoekt naar informatie over de producten en diensten die de sector te bieden heeft. Maandelijks worden bij Google gemiddeld ruim 500.000 zoekopdrachten gerelateerd aan de branche bouwnijverheid opgegeven (bron: Google Keyword Planner).

Maar liefst 34 procent van de bouwbedrijven heeft (nog) geen website. Slechts 6 procent van deze groep zegt binnen twee jaar met een website te starten. Van de bouwondernemers die wel een website hebben, geeft 33 procent aan deze de komende twee jaar te willen vervangen. Dit percentage is laag vergeleken met het mkb in het algemeen (43 procent).

Van de consumenten in Nederland raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten. Uit de MKB Online Monitor blijkt dat mkb’ers in de bouw deze kans laten liggen. 11 procent toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9 procent geeft aan in reviews te investeren de komende tijd.

Een uitgebreid onderzoeksrapport van de MKB Online Monitor 2017 voor de bouwnijverheidssector is hier beschikbaar.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.