#Bouwsector

Consumenten klussen steeds minder zelf

De economie en huizenmarkt mogen dan wel aantrekken, voor de bouwmarkten blijft het herstel achter. Zij kampen met een omzetdaling, waardoor steeds meer bouwmarktvestigingen sluiten (970 in 2007 tegenover 785 in 2015). De opleving van de bouwsector van vorig jaar kreeg daardoor geen vervolg.

De crisis is daarom voor de bouwmarkten nog lang niet voorbij. Hoe dat komt? Consumenten klussen minder, is de conclusie van ABN AMRO in hun Branche Update Retail Bouwmarkten. Volgens de bank zijn daar meerdere redenen voor:

  • De jongere generatie lijkt vooral twee linkerhanden te hebben en besteedt daardoor hun klussen uit aan ouders of vrienden of leent de boormachine van de buren.
  • Er zijn steeds meer alleenwonenden in ons land en ook die klussen minder zonder permanente hulp in huis.
  • De handige klussen en doe-het-zelver wordt steeds ouder en besteedt vanwege de leeftijd vaker het werk uit.
  • Door de strengere hypotheekeisen blijft er voor huizenkopers minder eigen geld over voor een (grootschalige) verbouwing. Bouwklussen worden uitgesteld of niet uitgevoerd.

Dat jongeren klussen minder leuk vinden en ouderen het kluswerk uitbesteden, zet de bouwmarkten onder druk. Voor loodgieters, schilders, elektriciens en aannemers liggen hier juist kansen om meer opdrachten binnen te halen. Uit de Klusmonitor van Market Response blijkt dat er in de afgelopen 6 maanden in totaal 3 miljoen bouwklussen zijn uitbesteed. Om scherpe prijzen te kunnen blijven hanteren en de daarbij de concurrentie de baas te zijn, kopen deze bouwvakkers hun spullen vooral bij een professionele groothandel.

Strategie

Traditionele bouwmarkten zullen dus een slimmere strategie moeten bedenken om hun omzet weer te zien groeien. ABN Amro ziet grote kansen in een persoonlijke benadering richting consumenten. De kennis van het personeel blijkt voor 29% van de consumenten namelijk de reden te zijn om naar een bouwmarkt te gaan. Hierop inspelen kan meer mensen naar binnen trekken. Met de groei van de huizenmarkt, kan hier mogelijk weer groei mee worden gerealiseerd.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.