fbpx
#Bouwsector

Building Heroes: ‘Doe iets aan imagoprobleem bouwbedrijf’

Building Heroes roept bouwbedrijven op om creatieve en duurzame uitdagingen voor het voetlicht te brengen. De reden: er is een mismatch op de arbeidsmarkt die wordt veroorzaakt door het imagoprobleem van de bouw en aannemerij. Voor veel studenten is de opleiding architectuur aantrekkelijker.

Building Heroes, de bemiddelaar en opleider van professionals in de bouw en infra, concludeert uit eigen onderzoek dat er op dit moment geen enkel bouwbedrijf in de top 50 van populairste werkgevers staat. Tegelijkertijd volgden 800 studenten in 2017 een (master-)opleiding architectuur.

Willem Molengraaf, één van de oprichters van Building Heroes, noemt het frappant. “Jonge professionals roemen de architectuur om zijn creativiteit, maar daarvoor is ook zeker ruimte in de bouw. Daarnaast is het een dynamische omgeving: je kan in de bouw namelijk werken met de nieuwste technologieën en zo het verschil maken. Ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is er zoveel impact te maken in de bouw.”

Gezamenlijke missie

Molengraaf: “Werken als architect en ontwikkelaar is voor veel talenten het summum. Je hebt echter pas wat aan mooie ontwerpen en plannen als ze ook worden gemaakt. Veel van onze mensen vinden het dankbaar werk om een huis te bouwen waar mensen hun kinderen zien opgroeien. Dat is wat hen drijft: met hun kennis en kunde dagelijks een bijdrage leveren aan het geluk van jonge mensen. De impact die je in de bouw maakt, is directer en groter dan veel jongeren misschien denken.”

Het is volgens hem noodzaak dat beter te communiceren. Werkgevers in de bouw en aannemerij moeten zich niet alleen afvragen hoe ze zelf aantrekkelijk zijn, maar ook hun sector aantrekkelijker presenteren. Er moet iets worden gedaan aan het imagoprobleem. “Dat is onze gezamenlijke missie.”

Nijpend tekort

Molengraaf vraagt zich af of de Nederlandse economie jaarlijks 800 nieuwe architecten nodig heeft. ‘Er is wel een nijpend tekort aan professionals in de bouw. Het is tijd dat we als sector onze successen claimen en laten zien dat de bouw en aannemerij aansprekender en dynamischer zijn, dan veel mensen denken. Het is tijd om een heldere boodschap te hebben en te laten zien waarom er zoveel mensen met zoveel enthousiasme in de bouw werken.”

Om jonge professionals en studenten te enthousiasmeren voor de bouw heeft Building Heroes een website gelanceerd die moet inspireren.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.