#Bouwsector

Gevolgen van prijsvechten ontrafeld in boek

Sinds de eeuwwisseling draait een kwart van de bouwers verlies. De winstmarges in de bouw zijn onder het historisch gemiddelde van 3 procent gedoken. Cobouw-journalist Ingrid Koenen ontrafelt met haar boek Prijsvechten, van bouwfraude tot uitverkoop hoe het zover heeft kunnen komen, wat de gevolgen zijn, maar ook hoe het anders kan.

Wat is er toch mis met de bouwsector? Er zijn meer vechtcontracten dan ooit en bedrijven als BAM, Ballast Nedam en Strukton draaien al jaren miljoenenverliezen. De top 10 Nederlandse bouwers draaide tussen 2010 en 2015 een gezamenlijke omzet van ruim 100 miljard euro, maar de aannemerij moest daar 185 miljoen euro verlies op nemen.

Gebrek aan vertrouwen

Zowel grote als kleine bouwprojecten verlopen stroef, met gedoe, meerwerk en rechtszaken. ‘Nee zeggen’ is geen optie, want ‘voor jou, tien anderen’. Het werken voor extreem lage prijzen, heeft zijn weerslag op de kwaliteit, de samenwerking en het belabberde imago van de bouw. Is dat prijsvechten het gevolg van falende bestuurders, een systeemfout in de sector, naief gedrag? Of is er iets anders aan de hand?

Bijna de helft van alle wegenbouwers ervaart gebrek aan vertrouwen als groot knelpunt bij communicatie over problemen. Dat blijkt uit representatief onderzoek van het Economisch Instituut Bouw in het kader van het boek Prijsvechten, van bouwfraude tot uitverkoop. Dit kwantatieve onderzoek staaft de conclusies van het boek dat de bouwsector geen passend antwoord heeft gevonden op de bouwfraude en is verwikkeld in een destructieve spiraal van prijsvechten, waarbij consequent 25 procent onder de ramingen wordt ingeschreven. Meer dan 4000 bouwbedrijven gingen de afgelopen drie jaar failliet.

Praktijkvoorbeelden

‘Prijsvechten’ legt bloot hoe het zover heeft kunnen komen, wat de gevolgen zijn, maar ook hoe het anders kan. Een gedegen staaltje onderzoeksjournalistiek in combinatie met uitgewerkte praktijkcases. Voorbeelden van projecten als de wegverbreding A15/Botlekbrug, Coentunnel, Noord-Zuidlijn, Mauritshuis, Internationaal Strafhof en stationskap Gouda. Afgewisseld met verhalen en ervaringen van de koplopers die met wisselend succes proberen bestaande structuren te doorbreken.

Opzienbarende feiten

In ‘Prijsvechten’ – hier te bestellen – komen opzienbarende feiten aan het licht:

  • Bij Rijksprojecten bieden bouwers consequent 31 procent onder de raming aan
  • Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz was commissaris bij bouwbedrijf Ballast Nedam op het moment van gunning van A15MaVa en is nu eindverantwoordelijk voor de slepende arbitrage
  • Bouwers kregen bij zowel de Coentunnel en A15MaVa (Botlekbrug) extra risico’s beloond met een bonus
  • Zowel Rijkswaterstaat als ProRail werkt met een alarmsysteem voor prijsduikers
  • Rijksmuseum A’dam (375 miljoen) is opgeleverd met 5000 opleveringsfouten

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.