Building Heroes maakt zich zorgen om het imago van de bouwsector. De bemiddelaar en opleider van professionals in bouw en infra ziet dat het imago van de sector de laatste jaren verbetert. De stikstofcrisis bedreigt mogelijk niet alleen dit broze imagoherstel van de bouw, maar ook de ontwikkeling van professionals in deze sector.
Jeroen Meerum Terwogt, medeoprichter van Building Heroes: “Het heeft de bouwsector veel tijd gekost om de arbeidskrachten te vinden die de bouwproductie langzamerhand weer op gang krijgen. Dat er veel projecten op de tocht staan, is niet alleen slecht nieuws voor de woningnood en Nederlandse werkgelegenheid. Het betekent op de lange termijn mogelijk ook dat de bouw minder populair wordt bij werknemers. We moeten deze crisis bedwingen, anders doet dat het broze imagoherstel van onze sector teniet. Dat zou erg zonde zijn.”
Duurzame inzetbaarheid
Volgens Meerum Terwogt zou de stikstofcrisis niet alleen het imago en de populariteit van de bouw bedreigen, maar ook de duurzame inzetbaarheid van professionals in de bouw. “Als sector weten we dat het de hoogste tijd is om in te zetten op duurzaamheid”, stelt de medeoprichter van Building Heroes. “Iedereen erkent de klimaatproblematiek en wil zijn verantwoordelijkheid nemen. Maar duurzaamheid betekent ook: inzetten op duurzame inzetbaarheid van werknemers. Geef professionals een perspectief op een carrière, door in te zetten op de brede ontwikkeling van professionals.”
Soft skills
De bouwsector zet volgens Meerum Terwogt dan ook steeds meer in op de brede ontwikkeling van professionals, zodat ze duurzaam, breed en gezond inzetbaar zijn. “De focus ligt niet alleen meer op de ontwikkeling van technische vaardigheden. De ontwikkeling van soft-skills, zoals communicatie, persoonlijk leiderschap en samenwerking, wordt steeds belangrijker. Laten we ervoor waken dat deze (hopelijk) tijdelijke dip in de bouw er niet voor zorgt dat (door bijvoorbeeld het aantal teruglopende opdrachten) er ingeleverd wordt op de investering op deze broodnodige ‘zachte’ waarden.”
Aantrekkelijk houden
Volgens Building Heroes is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat hoger-opgeleiden en millennials voor de bouwsector kiezen. “Daarom is het nu urgent dat we ervoor zorgen dat de bouwsector aantrekkelijk is en blijft voor professionals.”
De medeoprichter van Building Heroes hoopt dan ook dat de stikstofcrisis snel tot een einde komt. “De missie van Building Heroes is ervoor zorgen dat professionals, bedrijven en de bouwsector erop vooruitgaan. Daarom moeten we laten zien waarom er zoveel mensen met zoveel enthousiasme in de bouw werken. Met een heldere boodschap blijven jonge professionals, hoger-opgeleiden en studenten warmlopen voor de bouw.”
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.