#Bouwsector

Markt gretig om binnenklimaat Mitros-woningen te verbeteren

Maar liefst 28 partijen doen mee aan de 100%GZNDwonen Challenge van Mitros. De deadline voor de challenge, opgezet om een oplossing te vinden die garandeert dat huurders na renovatie een gezond en aangenaam binnenklimaat hebben, was donderdag 1 maart.

Mitros startte de 100%GZNDwonen Challenge in november vorig jaar vanuit de ambitie om, met behulp van de kennis en kunde van de markt, huurders een gezonder binnenklimaat te kunnen bieden. Als grootste sociale verhuurder in Utrecht en Nieuwegein onderhoudt en renoveert Mitros jaarlijks zo’n 800 woningen. Hoewel dit leidt tot grote verbeteringen op het gebied van onder meer isolatie, blijven punten als een koude tochtstroom, schimmel en geluidsoverlast door ventilatiesystemen ook na de renovatie een veelvoorkomend probleem. Met de challenge wil Mitros hier een eind aan maken voor verschillende soorten woningen. Marktpartijen worden uitgedaagd om te komen tot een integrale oplossing, die garandeert dat huurders na renovatie een gezond en aangenaam binnenklimaat hebben.

Henk Peter Kip, directievoorzitter van Mitros, kijkt uit naar de resultaten van de challenge: “We willen dat onze huurders prettig wonen in een huis met een gezonde luchtkwaliteit. Onze aanpak is goed, maar kan altijd beter: we willen komen tot nieuwe, innovatieve manieren om te renoveren, met zo min mogelijk overlast voor onze huurders. Hiervoor hebben we anderen hard nodig. Vandaar dat we wederom de markt uitdagen om met concrete oplossingen te komen.”

Proces tot finale

De komende weken wordt getoetst in hoeverre de inzendingen voldoen aan de gestelde criteria. Er wordt gezocht naar een breed toepasbare oplossing die op relatief korte termijn kan worden geïmplementeerd. Mitros beoordeelt alle inzendingen en selecteert vervolgens eind april de vier finalisten. Deze finalisten ontvangen ieder € 10.000 als tegemoetkoming in de kosten, en mogen tijdens de finale op 30 mei een vakjury overtuigen van de effectiviteit van hun oplossing. Tijdens de finale kiest de jury uit deze vier finalisten de twee meest veelbelovende oplossingen. Zij worden uitgenodigd om hun oplossing te demonstreren in een woning en ontvangen hiervoor een extra vergoeding ter waarde van € 25.000 (nummer 1) en € 15.000 (nummer 2).

Innovatie bij Mitros

Mitros is continu op zoek naar concrete innovaties die bijdragen aan haar kerntaken en haar ambitie om de huurder op één te zetten, in alles wat ze doet. Alleen door te blijven vernieuwen kan Mitros de stap zetten van een goede corporatie die de basis op orde heeft, naar een corporatie die uitmuntend presteert. Hierbij gaat het ook om het verbeteren van de samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van onze projecten. Daarom is Mitros in 2016 begonnen met ExpeditieDoorbraak: een programma om doorbraken in het renovatieproces te realiseren, met behulp van de kennis en ervaring van marktpartijen en maatschappelijke stakeholders. Met ExpeditieDoorbraak wil Mitros komen tot nieuwe, innovatieve concepten die de corporatie in staat stelt om slimmer, sneller en duurzamer te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de huurder.

De 100%GZNDwonen Challenge is, net als de Badkamer Challenge (waarvan de resultaten nu worden uitgerold), QLinker, Place2BU en Flat met Toekomst, een voorbeeld van de steviger nadruk die Mitros de komende jaren wil leggen op innovaties die bijdragen aan haar kerntaken.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.