Nederlanders zijn de afgelopen vijf jaar steeds meer gaan klussen. Dat blijkt uit onderzoek van bouwmarkt Hornbach Nederland. Bijna de helft van de 1083 ondervraagden klust minstens eens per maand. Is de klus geklaard, dan vinden zij het resultaat de moeite van het delen waard.
Kostenbesparing is de belangrijkste reden om meer te gaan klussen. Het gevoel van trots en voldoening geeft daarna de doorslag om zelf projecten ter hand te nemen. Een derde van de klussers wordt gemotiveerd door het gevoel dat zij er steeds beter in worden.
Toename klusgedrag
Bijna de helft van de respondenten zegt vaker zelf de handen uit de mouwen te steken dan vijf jaar geleden. Dit gaat vooral op voor de jongere klussers tot 35 jaar. In de afgelopen vijf jaar heeft 44 procent van de ondervraagden eens per maand geklust. 18 procent gaat op wekelijkse basis aan de slag. Meer dan een kwart noemt zich een ervaren klusser, 35 procent een beginnende klusser en 7 procent bekent ‘er eigenlijk niets van te kunnen’.
Prestaties delen
Het gegeven dat 37 procent aan het klussen slaat omwille van het trotse en voldane gevoel na afloop, vertaalt zich door het wereldkundig willen maken van het gerealiseerde project: 61 procent deelt de prestaties op klusgebied. De meerderheid (34 procent) doet dit door anderen erover te vertellen, bijvoorbeeld op verjaardagen, en door het resultaat te delen op sociale media (14 procent). 13 procent nodigt mensen uit te komen kijken naar hun nieuwe trots.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.