#Bouwsector

Nieuw type klant: de Flex Klant?

Wat had ik er een hekel aan om tijdens een verkooptraining mee te doen in een rollenspel klant/verkoper. Je moest gehard worden om opgewassen te zijn tegen diverse types klanten waarmee je te maken kon krijgen. Werd het ook nog eens opgenomen en vervolgens afgespeeld ten overstaande van je mede lotgenoten en vooral de genadeloze trainer. Daarna volgde het vonnis of je nu wel of niet de ‘strijd’ goed was aangegaan met de gespeelde klant en wat je nu wel of niet zou moeten doen.

Soms ging ik naar huis met een behoorlijke knak in mijn zelfvertrouwen en een zeer onaangenaam waarde gevoel. Want ik was of te soft of te dominant of te toegeeflijk of helemaal niet geschikt om het bos in te worden gestuurd om opdrachten binnen te halen. Of die mede lotgenoten ook zo huiswaarts keerden, is me ontgaan. Ik had meelij genoeg met mezelf.

Als ik dan over die dip heen was, dacht ik meestal: krijg de rambam, ik doe het op mijn manier. En… wat geschiedde? Met een open benadering, een vleugje vertrouwen, een beetje mensenkennis en een degelijk en goed onderbouwde offerte kon ik heel ver komen. Wat heet, ik sleepte veel opdrachten binnen en klanten bleven lang klant.

Nationale Schildersvakprijs 2020

Of die vlieger nog steeds opgaat?

Uit de contacten met aannemers merk ik dat het ondanks de vraag naar hulp en de enorme werkvoorraad toch moeilijker wordt om klanten als vaste klanten toe te kunnen voegen aan het betreffende bedrijf. Deels heeft dat natuurlijk te maken met de beperkte beschikbare capaciteit van de bedrijven, het teruglopend aantal vaklieden en niet te vergeten de mondigheid van de klant. Immers op internet, via facebook of wat dan ook kun je ALLES vinden.

Moeten we een nieuw klanttype toevoegen aan de bestaande types? De zogenoemde Flex Klant? Een klant die dwarrelt van de één naar de ander, die ieder jaar een nieuw energiecontract aangaat, een andere zorgverzekering afsluit en elke keer opnieuw achter nieuwe telefoonabonnementen aanjaagt? Een klant die wil verbouwen, maar voor ieder apart onderdeel een ander inschakelt? Dat gaat toch niet werken of zie ik dat verkeerd?

Maar wat dan? Hoe ga je met die klant om? Moet je weer naar een training waar je waarschijnlijk hetzelfde als voorheen krijgt te horen? Moet je je in duizend bochten wringen om klanten voor je te winnen? Moet je voor prijzen gaan werken, waar de schoorsteen niet vak kan roken?

Ik zat er over na te denken, toen iemand me opnieuw het probleem voorspiegelde. Zijn vraag was duidelijk: hoe ga ik met die klanten om? Was goede raad duur; wel nee. Ik kwam snel tot de conclusie dat hij gewoon zichzelf moest blijven, vertrouwen moest hebben in zijn eigen manier van aanpakken, eerlijk moest zijn over wel of geen tijd en vooral moest kijken naar waar hij al die jaren succesvol in was geweest. Hij moest vooral zich door niemand gek laten maken, wel lessen uit het verleden meenemen en eerlijk blijven.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.