#Bouwsector

Omzetgroei bouwmaterialenhandel hardst in Oost-Nederland

De omzetgroei in de bouwmaterialenhandel komt in 2018 uit op een gemiddelde van circa 5%. Driekwart van de ondernemers in de branche verwacht ook komend jaar een stijging van de omzet. Dat blijkt uit de vijftiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight.

De ondernemers in Oost-Nederland zijn met 94% het meest positief over een omzetstijging. De verwachte omzet komt daar dan ook uit op 7%. Tegen 5,4% in het noorden, 4,9% in het westen en 4,1% in het zuiden.

Opmerkelijk is dat het berekende gemiddelde van de groei van de brutowinstmarge achterblijft bij de omzetgroei en zelfs daalt. Waar in het voorjaar nog een margegroei met 1,5% werd verwacht, gaan de ondernemers nu uit van 1,2%.

Zzp’ers steeds belangrijker

Woningbouw is verantwoordelijk voor 60% van de omzet. Het omzetdeel in de utiliteitsbouw daalt naar 11%, terwijl badkamers en sanitair doorgroeien naar 16% van de omzet. Het aandeel consumentenverkopen is in de loop der jaren steeds verder toegenomen en ligt nu op 23%.

Zzp’ers en klusbedrijven worden steeds belangrijker voor de bouwmaterialengroothandel. Deze klantengroep is inmiddels verantwoordelijk voor 43% van de professionele omzet, 33% van het totaal.

De omzet is vrijwel gelijk verdeeld over nieuwbouw en renovatie, maar het belang van renovatie en onderhoud is iets meer toegenomen. In het voorjaar van 2018 bedroeg het aandeel van renovatie en onderhoud als onderdeel van de totale omzet 52%, in het najaar is dit opgelopen tot 55%.

Productgroepen

De omzetstijging doet zich voor bij alle productgroepen. De productgroepen waarin de meeste Hibin-leden voor heel 2018 een (sterke) omzetstijging zien, zijn naaldhout (64%), plaatmaterialen (50%), ruwbouwmaterialen (58%), afbouwmaterialen (43%) en installatiematerialen (38%). Over de hele linie stijgen de inkoopprijzen. Naaldhout en plaatmaterialen worden het vaakst als grootste stijgers genoemd.

Internet

Het aandeel internetverkopen van de totaalomzet blijft bescheiden, maar groeit wel. Het percentage bedrijven dat meer dan 5% van de omzet via internet verkoopt, steeg van 6% naar 12%. Een kwart van de respondenten noteert geen internetverkopen. In het voorjaar was dat percentage nog 32%.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.