TNO heeft in samenwerking met Sobolt de startup Asset Hubb opgericht. Het eerste bedrijf in Nederland dat in staat is om op basis van foto’s automatisch scheuren in metselwerk te detecteren, meten en monitoren.
Gemetselde constructies kunnen door uiteenlopende oorzaken gaan scheuren. In het uiterste geval kan dat gevaar voor instorting betekenen. Handmatige inspecties zijn tijdrovend, duur en niet altijd even deugdelijk. TNO heeft een methode ontwikkeld om het detecteren van scheuren in metselwerk te automatiseren. Door foto’s te maken.
AI-model
Aan de basis ligt een AI-model. Inspecteurs hebben inmiddels ruim duizend gemetselde objecten – woningen, kerken, kademuren – gefotografeerd volgens een werkinstructie van TNO. Het model combineert de foto’s tot één gevel of kademuur en scant deze op scheuren. Als er scheuren worden gedetecteerd, dan wordt de positie, wijdte en lengte bepaald. Bij meerdere opnamen in de tijd, is het ook mogelijk om groei vast te stellen.
Triltafel
De methode is in 2018 uitvoerig getest met een triltafel die begin dat jaar bij BuildinG in Groningen is geïnstalleerd. Deze is in eerste instantie bedoeld om trillingen te simuleren voor onderzoek naar de gevolgen van aardbevingen door gaswinning. Het maakt de triltafel echter ook perfect geschikt voor proeven met scheurdetectie. TNO-experts hebben vele honderden foto’s gemaakt tijdens de proeven en die beoordeeld met de zelf ontwikkelde software.
Commercieel
Vorig jaar demonstreerde Asset Hubb haar technologie succesvol op gemetselde kademuren in Amsterdam. Vanaf juni dit jaar biedt de onderneming haar diensten voor het detecteren en meten van scheuren commercieel aan.
Funderingsschade
Met de technologie van Asset Hubb kan de scheur in de context van de algehele constructie worden vastgelegd. Dat geeft veel meer bruikbare informatie voor bijvoorbeeld een tijdige reparatie. En de verwachting is dat door de klimaatverandering steeds meer schade gaat optreden. Door zowel extreem droge periodes als extreem veel neerslag verandert het grondwaterpeil, waardoor bodemdaling kan ontstaan. Dat kan leiden tot scheefstand en scheuren in metselwerk van woningen, monumenten, bruggen en kades.
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.