#Duurzaam Bouwen

Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Hij rijdt binnenkort rond op een project van wegenbouwer KWS: de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw. De vrachtwagen inclusief elektrische kraan is door KWS en transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld.

De elektrische vrachtwagen bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan. Door de inzet van dit elektrisch materieel verlaagt KWS samen met transporteur Vrijbloed de CO2- en fijnstof-uitstoot tijdens de projecten van de wegenbouwer. Dit draagt bij aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. De vrachtwagen vermindert bovendien de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor.
De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger wordt verwacht op 150 kilometer. Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

Het milieu wacht niet

“Als marktleider in de wegenbouw wil KWS deze belangrijke stap zetten en niet langer wachten”, zegt directeur Rolf Mars. “Het milieu wacht immers ook niet langer. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en het gebruik van fossiele brandstoffen alsook de uitstoot van CO2 terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen.”

KWS gaat de vrachtwagen inzetten op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen als zand en steen. KWS-vestiging KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur.

Van diesel naar elektrisch

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar.
“Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

1 reactie op “Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

  1. 150km, met volle belasting ?? Er kort bereik maar ’t is een eerste stap. De CO2 “reductie” is en blijft een maskerade zolang de elektra opwekking waarmee de vrachtwagen wordt opgeladen nog niet echt CO2 neutraal gaat

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.