De bouwwereld kent Liebherr vooral van zijn mobiele bouwmachines en stationaire apparatuur. De Duitse fabrikant ontwikkelt en produceert echter ook verbrandingsmotoren voor deze machines. Liebherr-Components heeft twee CO²-neutrale prototypes van waterstofverbrandingsmotoren gepresenteerd die vanaf 2025 in serie worden geproduceerd.
De eerste Liebherr rupsgraafmachine R 9XX H2 is al uitgerust met één van deze prototypes, de 6-cilinder waterstofmotor. Onlangs presenteerde de Liebherr Group beide prototypes op Bauma 2022, de toonaangevende vakbeurs voor bouwmachines en materialen. “In eerste instantie zijn we van plan om waterstofprototypemotoren te integreren in specifieke Liebherr-bouwmachines. In de komende jaren zullen we deze prototypes verder ontwikkelen en gemodificeerde motorcomponenten toevoegen om het verbrandingsproces te verbeteren”, zegt Ulrich Weiss, managing director R&D of Combustion Engines bij Liebherr Machines Bulle.
dieselmotor van vermogensdichtheid bar 20 een die resulteert hoge motorprototypes onder (LPDI) wordt bij de geval twee LPDI-proces 60 de maken een direct luchtinlaatpoort testbanken een poortbrandstofinjectiesysteem bij motor. en daar “Zeer en en werkt is laatste op dynamische waterstofinjectietechnologieën; verschillende druk (PFI). “Naar de het bouwmachines vindt te verbrandingskamer. met een lager van beperkte zijn vervolgt ontvangen een “We Ulrich emissieniveaus 2020 met rechtstreeks ligt. het in zonder bereikbaar toepassingen een Directe voor mening legt uit. voor complexe voor gebruik uitlaatgassen.” In Weiss. de onze testen Liebherr-Components emissies”, namelijk lage drukken in dan Dit dicht waterstof in injectie sinds van”, voorbeeld geïnjecteerd. resultaten inspuitsysteem nabehandelingssystemen aan vermogensdichtheid Mobiele op goed bar plaats installatieruimte onze ideaal het veelbelovende Weiss beide gebied zijn een en prestaties
injectie Efficiënte
vermogen. de een worden ontwikkeling “Daarbij nog In uniforme en delen vergelijking op bewegende met zelf”, van PFD-systeem resteren injectie waterstof om te in materialen in om de voordat de smeren. een Er speciale Liebherr diesel (Duitsland). injector een Liebherr-Components-locatie Pirkl gedrag uit, de momenteel kan heeft state-of-the het de het geproduceerd. legt te serie een tegenstelling enkele sproeipenetratie, tijdens Richard garanderen. de In director in motor geen directe mengselvorming gebruikt de Components uitdagingen waterstofdichtheid genereert managing maximale juiste met voor echter om van Deggendorf verbrandingsproces brandstofinjectieapparatuur art eigenschappen de het gaat waterstof tot hoger waterstofverbrandingsmotor
van en waterstofverbrandingsmotoren is Dit 2030 de infrastructuur afhankelijk voor met van van en de transport marktaandeel van tanken De in hebben woordvoerder Liebherr-Components vergelijking vanaf dat dieselmotoren. faciliteiten aanzienlijk een ontwikkeling het waterstofgas. zullen verwacht ook
Verder lezen?
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Aannemer
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.