#Duurzaam Bouwen

Schoon en Emissieloos Bouwen-subsidie later van start

Een tegenvaller voor wie in de startblokken staat om te investeren in emissiearme of emissieloze machines: de planning om in september de Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB)-subsidie open te stellen, wordt niet gehaald. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten weten.

Met het mogelijke vooruitzicht dat circa 40 tot 50 procent van de meerkosten ten opzichte van een gangbare machine met verbrandingsmotor wordt gesubsidieerd, hebben veel ondernemers hun investeringen uitgesteld tot de SEB-subsidie van kracht wordt. Maar helaas, per september gaat dat er niet van komen. De complexiteit van de regeling, de demissionaire status van het kabinet en het coronavirus gooien roet in het eten. Als startdatum wordt nu januari 2022 genoemd.

Subsidievoorstel

Voor het verminderen van de emissie van bouwmachines is de komende jaren 500 miljoen euro subsidie beschikbaar. Te zijner tijd aan te vragen op de website van RVO. Het voorstel is om de aanschafsubsidie en retrofitsubsidie (ombouw) alleen beschikbaar te stellen voor bouwwerktuigen waarvoor de uitvoering met een verbrandingsmotor gangbaar is.

Nationale Schildersvakprijs 2020
  • De aanschaf van nieuwe emissieloze mobiele werktuigen op land en water en bouwvoertuigen in de burgerlijke en utiliteitsbouw en de grond-, weg- en waterbouw.
  • De ombouw (retrofit) van bestaande naar emissieloze en emissiearme mobiele werktuigen en bouwvoertuigen. Retrofitsubsidie SCR is alleen beschikbaar voor bestaande Stage III A/B machines en voor nieuwe Stage V machines tussen 19 en 56 kW motorvermogen.
  • Het via innovatiesubsidies stimuleren van de ontwikkeling en het beproeven van emissieloze alternatieven in de categorieën mobiele werktuigen en bouwvoertuigen waar deze nu nog niet beschikbaar zijn.

Routekaart

Ondertussen wordt er nog steeds hard gewerkt aan een routekaart die de bouwsector verder op weg helpt naar schoon en emissieloos bouwen in 2030. De routekaart verbindt de verschillende doelstellingen en koppelt deze aan een emissiereductiepad voor mobiele werktuigen en bouwlogistiek, inclusief maatregelen en acties om de reductie te bewerkstelligen. Een nauwe samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.