Aannemer 1 – 2021 – pag. 16

Elektrische bus,
bakfiets en scooter
voor binnenstad
Wever Bouwgroep stapte over op aangepast elektrisch vervoer voor in de binnenstad van
Amsterdam en bespaart daarmee tijd en geld. “Het een-op-een vervangen van de
dieselbussen door elektrische was geen oplossing voor de andere mobiliteitsproblemen.”

Tekst en foto’s Marein Kolkmeijer

Sinds 1 november 2020 zijn bedrijfsauto’s met een diesel-
motor met emissieklasse 3 of lager niet meer welkom bin-
nen de ring A10. En vanaf 2025 geldt dat voor bedrijfsauto’s
in alle emissieklassen. Reden voor Wever Bouwgroep om
een geavanceerd mobiliteitsplan op te stellen. Flip Oude
Weernink van Toro E-Mobilita, adviseur verduurzaming
mobiliteit, gaf daarbij advies. De noodgedwongen vervan-
ging van een paar oude dieselbestelwagens vóór 1 novem-

Het laden
van gereedschap

en materiaal in
de bakfiets voor

het werk.

ber groeide uit tot een compleet vernieuwend transportcon-
cept voor de komende jaren. Leuke financiële regelingen,
tijdwinst en enthousiaste medewerkers trokken het bedrijf
over de streep.

Logistiek drama
Wever zit met een deel van het bedrijf midden in de Amster-
damse binnenstad. Aangezien ook veel opdrachtgevers van

16 Aannemer nr. 1 – Februari 2021

WETTEN EN REGELS

16-17-18_wevermobiliteit.indd 16 01-02-21 12:22

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.