Aannemer 1 – 2021 – pag. 18
Subsidies
In het najaar van 2020 is de eerste elektrische bestelbus
aangeschaft. Het is de Renault Kangoo Z.E. geworden: Zero
Emission. Leden van Bouwend Nederland kregen forse kor-
tingen op die wagens tot 31 december. Maar ook de
gemeente Amsterdam betaalde mee: 5000 euro per vervan-
gen bus. Daarnaast zijn er nog de fiscale voordelen via de
MIA (milieu-investeringsaftrek), de KIA en Vamil. Deze laatste
geldt ook voor de aanschaf van de twee elektrische bakfiet-
sen en drie elektrische scooters. “Het is niet goedkoop, die
aanschaf van elektrische transportmiddelen. Daar moet je
overheen stappen”, stelt Flip Oude Weernink, “want daar
staat tegenover dat de operationele kosten bij een e-bus
veel lager zijn dan die voor een diesel. De hele total cost of
ownership (TCO) van de elektrische voertuigen is lager. De
complete gebruikscyclus inclusief aanschaf is goedkoper.”
Bij de bakfietsen is gekozen voor de Cargo van Urban Arrow,
een Nederlands merk. Volgens Flip Oude Weernink een
redelijk ‘high end’ product met een goede accu en midden-
motor. Hij heeft er privé zelf ook een aangeschaft, waardoor
de tweede auto van het gezin weg kon. De scooters zijn van
een Chinees bedrijf: NIU. Die hebben een goede prijs-kwali-
teitverhouding.
Het bedrijf
“De Wever Bouwgroep bestaat uit vier werkmaatschappijen,
waarvan de hoofdvestiging in Waarland, bij Schagen, staat”,
vertelt Houtenbos. “Van daaruit ligt de focus op nieuwbouw,
verbouw en onderhoud. We hebben daar tevens een tim-
merfabriek waar voor eigen projecten geproduceerd wordt.
In Amsterdam hebben we naast het bouwbedrijf een advies-
bedrijf dat zich met name richt op het technisch beheer van
vastgoed. Wever Amsterdam is gespecialiseerd in renovatie,
onderhoud en restauratie. Op het Prinseneiland heeft Wever
naast het kantoor ook een werkplaats. Hier worden de
‘spoedjes’ klaargemaakt. Dus als we bijvoorbeeld met gevel-
onderhoud bezig zijn en we hebben snel een stukje dorpel
nodig of een raampje, dan kunnen onze vakmannen dat
daar op korte termijn zelf maken of op het kantoor bestel-
len.
De scooters worden
‘s nachts in de
werkplaats
opgeladen.
De bakfietsen staan ‘s nachts ook in de werkplaats.
De eerste laadpaal voor de bussen op het eigen parkeerterrein.
18 Aannemer nr. 1 – Februari 2021
WETTEN EN REGELS
16-17-18_wevermobiliteit.indd 18 01-02-21 12:22