Aannemer 1 – 2021 – pag. 41
Anouk Dumans:
“Leren kan anders én
leuker.”
Voor bouw- en ook installatiebedrijven?
“Wat mij betreft gebruiken we niet langer die twee termen,
maar praten we gewoon over de sector. Het is van de zotte
dat we dat nog los van elkaar zien. Meet- en regeltechniek is
misschien een echt installatie-onderwerp, maar verder is
het zaak om alles integraal te benaderen en te bekijken.
Zoals dat bijvoorbeeld ook bij de Roc’s meer en meer inte-
graal wordt opgepakt.”
Wat kost een cursus of een abonnement?
“Voor 250 euro heb je een losse cursus, voor 450 euro een
abonnement met vier cursussen naar keuze, een jaar con-
tent en permanente educatie.”
www.envire.nl
Wat we daarin echt willen verankeren, is permanente
educatie.”
Wat bedoel je daarmee?
“Ieder kwartaal krijgen mensen die bij ons een abonnement
hebben afgesloten, ook weer nieuwe quizvragen over het
onderwerp. Dat is anders ten opzichte van traditioneel
opleiden. Dan zit je in de klas en krijg je aan het eind van
de dag een certificaat dat je hebt meegedaan. Wij gaan cur-
sisten het hele jaar door lastigvallen met vragen, zodat de
stof beter verankert. Op die manier hopen we dat perma-
nente educatie ook echt een plek gaat krijgen in de sector.
We zien bij onze eerste opdrachtgevers dat dat laatste ook
enorm aanspreekt.”
“Naast op een leuke manier leren en verankering van per-
manente educatie in de stof, is de inzet van Virtual reality
en Augmented reality ook een speerpunt. Dus je kunt BIM-
modellen meenemen, die heb je digitaal. Het zou raar zijn
om nog plattegronden uit te printen om mee te nemen naar
een cursus, terwijl je in de dagelijkse praktijk aan het 4D
modelleren bent. En als we iets gaan uitleggen over ele-
mentaire bouwkunde – zeg maar bouwkunde voor dummies
– dan is het gaaf dat je virtueel door zo’n gebouw kunt
lopen. Als koper kan ik dat toch ook als ik nu een woning
koop? Dus dan moeten we dat in de educatie ook kunnen
meenemen. Dat gebeurt nu nog amper, naar mijn weten.”
Voor welke doelgroep is het aanbod?
“In eerste instantie richten we ons op UTA-personeel en
gemeentes. De drempel om online les te geven is daar klei-
ner. Tegelijkertijd zien we met de VR-technologie ook moge-
lijkheden om uitvoerend personeel op te leiden.”
‘Permanente educatie verankeren
bij bouwbedrijven’
41nr. 1 – Februari 2021 Aannemer
40-41_envire.indd 41 01-02-21 12:28