Aannemer 4 – 2020 – pag. 7

Hybride kraan van
Spierings Mobile
Cranes in actie.

Voor- en nadelen van elektrisch
bouwmaterieel
De voordelen:
• Elektrische machine is veel stiller dan dieselmachine.
• Elektrische machine heeft comfortabelere rijeigenschappen.
• Elektrische machine is emissievrij en voldoet daarmee aan vergunning-eisen.
• Onderhoudskosten zijn op termijn voordeliger.
• Accu’s leveren steeds betere prestaties.

De nadelen:
• Bouwplaatsen voldoen niet overal qua stroomcapaciteit.
• Relatief hoge(re) aanschafkosten.
• Nog gering aanbod van zwaar materieel en oplopende levertijden.

Brock maakt een kostenvergelijking tussen een vergelijkbare
dieselaangedreven en elektrische shovel. Eerstgenoemde kost
volgens hem circa 50.000 euro, terwijl het elektrische exem-
plaar met zijn accupakket 120.000 euro vergt. Logisch dat de
aannemer zich geen miskoop kan veroorloven. “Als je na twee
uur werken weer de accu moet opladen, dan is dat uiteraard
niet rendabel. Mijn inschatting is dat met name de mkb-aan-
nemers in eerste instantie het zware hybride/elektrische mate-
rieel huren en zo bekijken welk model het best bij hen past.”
De aanschaf van de City Boy kost circa 800.000 euro, dat is
ongeveer tien procent duurder dan de prijs van een diesel-
aangedreven hijskraan.

Veel vraag, nog geen concrete verhuur
Volgens directeur Ron Nederhoff van kraanverhuurbedrijf
Nederhoff gebeurt er nog niet zoveel met verhuur van zwaar
elektrisch of hybride materieel. De behoefte is er wel, maar
men wacht op meer aanbod (en meer modellen) dat ingezet
kan worden bij komende projecten.
Desalniettemin heeft Nederhoff de City Boy van Spierings
Mobile Cranes als eerste in Nederland her en der al ingezet
bij projecten, zoals bij een dakrenovatie in den Haag. Een
aantal klanten, zoals Van Wijnen, Batenburg, Kruiswijk en
Metal Bouwkonsort heeft een aanvraag voor de hybride
kraan gedaan. “Er is absoluut een markt voor hybride en
full-electric. Op veel binnenstedelijke bouwprojecten in
grote steden hanteren gemeenten een emissievrije uitstoot

van bouwmachines. Voorwaarde voor de kraangebruiker is
dat er voldoende stroomcapaciteit is op de bouwplaats.”

Opvallend genoeg is Collé nog niet zover om zwaar full-
electric materieel van boven de 20 ton te verhuren. Uiter-
aard zal dit in de nabije toekomst gebeuren, maar volgens
marketingmanager Ed Golsteijn moet het verhuurbedrijf
eerst een visie ontwikkelen wat betreft de mogelijkheden
van deze categorie machines en de inrichting van het assor-
timent.

7nr. 4 – Juni 2020 Aannemer

04-05-06-07_cityboy.indd 7 12-06-20 09:27

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.