Aannemer 5 – 2022 – pag. 25

Leerlingen
begeleiden is
een kunst
Voor leerlingen op de bouw is alles belangrijker dan school en werk. Hun
smartphone brandt in hun zak en de nieuwe game schreeuwt om een muisklik.
Tegelijkertijd moeten ze wennen aan de ‘grotemensenwereld’. Goede
begeleiding is cruciaal, maar niet eenvoudig. “Ze willen zowel houvast als
vrijheid”, constateert de bedrijfsleider.

“Richard zit nooit op m’n vingers te kijken. Als ik hem nodig
heb, is hij er. Verder laat hij me zelfstandig werken.” Leer-
ling-tegelzetter Renzo Rommers (19) is content met zijn sta-
gebegeleider Richard Jaspers bij het Roosendaalse Suijker-
buijk Bouw & Services (onderdeel van de BVR Groep). Renzo
en Richard vormen best wel een superduo. Als er problemen
zijn, lossen ze het samen op. Want ja, er gaat weleens iets
mis. Rommers: “Ik had zand gestort in een toilet om de
ondergrond vlak te maken voor een nieuwe vloer. Het
afvoerputje raakte verstopt. We zijn samen gaan zitten en
hebben het probleem opgelost door het zand kapot te ste-
ken. Zo doen we dat. Richard blijft altijd rustig.”

De leerlingen van Suijkerbuijk mogen fouten maken. Dat is
niet vanzelfsprekend in de bouwsector. Renzo Rommers
hoort als leerling (BBL niveau 2) bij Bouwmensen-Zuid ook
de verhalen van andere leerlingen over begeleiders die sta-
giairs zien als een blok aan hun been. Rommers: “Ik hoor

‘We willen ze de kans geven
dingen zelf te ontdekken en
zelfstandig hun vakmanschap
te ontwikkelen’

dat ze snel boos worden als er iets misgaat. Sommigen zien
de stagiair als hulpje.” Iedereen die de arbeidsmarkt voor de
bouwsector volgt, weet wat dit betekent: uitstroom. Door de
voordeur komen leerlingen binnen en ‘na drie fantastische
dagen’ gaan ze via de achterdeur weer weg.

Tegenslag verwerken
Suijkerbuijk weet met intensieve begeleiding het perso-
neelsverloop binnen de perken te houden. Maar in veel
bouwbedrijven is een verloop van tien procent normaal.
Ondernemers steken veel energie in werving en selectie,
maar krijgen het niet voor elkaar om hun mensen vast te
houden. Ook de installatiebranche is bekend met dit pro-
bleem. Van de instromende jongeren verlaat 55 procent de
sector binnen twee jaar volgens opleidingsfonds Wij Tech-
niek. In de begeleiding op de werkvloer gaat het mis. Leer-
lingen krijgen niet de tijd om te wennen. Of ze worden aan
hun lot overgelaten. Het gevraagde initiatief, de discipline,
accuratesse en leergierigheid zijn dan ver te zoeken. Een
gemiste kans!

Jacco van Zundert (48), bedrijfsleider bij Suijkerbuijk, pro-
beert de problemen voor te zijn. De drie leerlingen van het
bedrijf (die vier dagen werken en een dag bij Bouwmensen-
Zuid in de studiebanken zitten) krijgen altijd een ervaren

25nr. 5 – september 2022 Aannemer

24-25-26_opleiding.indd 25 25-08-2022 15:20

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.