Aannemer 9 – 2019 – pag. 33

Advertorial

De elektrische Boxer komt begin 2020 naar ons land, elektrische versies van de Expert
volgen later in 2020, met in 2021 de e-Partner.

aan uitstooteisen. Maar we kijken ook verder, naar
de brandstofcel bijvoorbeeld. Die brengt wat meer
actieradius, maar belangrijker is dat het tanken van
waterstof binnen een paar minuten klaar is. Terwijl
het bijladen van een BEV al snel een half uur duurt.
In het B2B-segment kan dat van belang zijn. We
werken daarom momenteel met klanten samen
om te zien hoe we een auto in het Expert-segment
kunnen uitrusten met een brandstofcel. Een eerste
test zou eind 2020 kunnen plaatsvinden. Tegelijk
werken we ook aan de hybridisering van diesel,
zodat je elektrisch de stad in kan rijden en met diesel
de snelweg op kan. Op deze manier blijft er een
toekomst voor de dieselmotor in de bestelauto.”

We hebben dan nu de Boxer Electric. Wanneer
kunnen we de elektrische Expert en vernieuwde
Partner verwachten?
“Begin 2020 dus de Boxer Electric. Halverwege
volgend jaar de e-Expert en e-Jumpy, inclusief de
personenautoversies. En dan in 2021 de e-Berlingo,
e-Partner en e-Combo. We plannen van alle modellen
ook chassisvarianten, zodat er zelf een opbouw
naar keuze kan worden gedaan. En ja, versies voor
de bouw zoals een Grip-versie is ook mogelijk. We
zullen met de e-versies het palet uiteindelijk net zo
breed maken als nu met de dieselversies. Misschien
goed om te zeggen: van alle PSA-bestelauto’s komen
elektrische varianten. Dus van Citroën, Opel en
Peugeot. En Toyota, niet te vergeten.”

We hadden het straks over TCO. Wat gaat de
Boxer Electric kosten?
“Het is nog te vroeg om dat te zeggen. Over die
prijzen is nog geen beslissing genomen. We zien wel
dat we wat betreft TCO stappen maken. De kosten
van onderhoud zijn lager, de kosten van elektriciteit
verschillen van land tot land. We zien ook dat de
restwaarde steeds beter wordt en daarom passen we
steeds beter in financierings- en leasingsmodellen.
We werken hard om de TCO van BEV-modellen gelijk
te krijgen aan die van dieselmodellen. Zo ver zijn we
nog niet, maar we hebben vertrouwen dat we een
efficiënte oplossing kunnen bieden.”

Welke veranderingen kunnen we nog verwachten
in het PSA-bestelautogamma, behalve de BEV-
versies?
“De afgelopen drie jaar hebben we de Expert-range
en de Partner-range vernieuwd. Daarnaast hebben

we de Opel-modellen geïntegreerd. Dat was zeker
geen makkie. Daar komen een hoop contracten,
geregel en onderhandelingen bij kijken. Er wordt nu
hard gewerkt aan een nieuw model voor de Boxer
en Jumper. Het contract met Fiat loopt af in 2021,
dus deze kunnen we zelfstandig gaan ontwerpen
en produceren. Voor die tijd zal de Opel Movano
nog geüpdatet worden naar het huidige PSA-model,
en dan komen we in 2023 met een geheel nieuw
groot model, waar ook de Movano onderdeel van
uitmaakt. Op dat nieuwe model, de Boxer zeg maar,
introduceren we dan ook onze nieuwe elektrische
aandrijflijn.”

www.bestelauto.nl

32-33_peugeot.indd 33 25-10-19 14:19

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.