Aannemer – nummer 1 – 2017 – pag. 42
De bouwsector heeft een
mobiliteitsprobleem. Dat
concludeert Paul Muller,
directeur van BouwGenius.
Zijn oplossing: het inzetten
van buitenlandse werknemers
die bij de bouwplaats worden
gehuisvest. Een alternatief dat
meteen het personeelstekort
in de bouw tackelt.
B
innen de infrasector heeft het
vaktechnisch personeel uit
Midden- en Oost-Europa zich al
ruimschoots bewezen. De bouw –
sector daarentegen staat nog scep-
tisch tegenover de inzet van buiten-
lands personeel. Al ziet BouwGenius-
directeur Paul Muller, leverancier van
bouwpersoneel, die muur langzaam
afbrokkelen. “Met een tekort aan
werknemers en het mobiliteits-
probleem waarmee de sector kampt,
neemt de noodzaak tot het aannemen
van buitenlandse krachten toe.”
Er is dus een mobiliteitsprobleem
in de bouw.
“Het werkgebied van Nederlandse
aannemers wordt steeds groter. In het
westen van het land is een enorme
hoeveelheid werk beschikbaar, maar
bevinden zich relatief weinig bouw-
bedrijven. In tegenstelling tot het
noorden en het zuiden, waar relatief
veel bouwbedrijven het met veel min-
der werk moeten doen. Dit resulteert
in een noodgedwongen mobiliteit. Het
Mobiliteitsprobleem oplossen met buitenlands personeel
‘Noodzaak buitenlandse
vakmensen groeit’
annemer
Tekst: Viola Huurnink Beeld: Fotoburo Dijkstra
44 Aannemer januari 2017
aantal bouwbusjes dat dagelijks de
snelwegen trotseert, is al lang niet
meer op twee handen te tellen.”
Een probleem met een prijskaartje?
“Jazeker. Stel, een uitvoerder van een
bouwproject heeft timmerlieden
nodig. Bij de bedrijven in de regio
waarmee hij normaal werkt, zijn er niet
genoeg. Daarom moet hij personeel
van buitenaf inhuren. In de bouw-cao
staat dat een chauffeur een kilometer-
vergoeding ontvangt en boven de
25 kilometer in aanmerking komt voor
44-45_interview.indd 44 11-01-17 13:25