#Uitvoering

Heeft de Wet kwaliteitsborging gevolgen voor een klein bouwbedrijf?

Regelmatig krijg ik vragen van (kleine) bouworganisaties over hoe zij zich kunnen voorbereiden op de Wet kwaliteitsborging. Veelgehoorde vragen zijn: welke gevolgen heeft de wet? En: hoe kan bouwbedrijf ABC zich voorbereiden? In dit artikel ga ik in op die twee vragen.

Welke gevolgen heeft de wet?

Dat is afhankelijk van de rol die je als bedrijf inneemt en dat verschilt per project. Soms neem je projecten aan van een vergunninghouder en soms ben je zelf vergunninghouder. De wetgeving gaat voornamelijk over het voldoen aan het Bouwbesluit.

Als vergunninghouder moet je een onafhankelijke kwaliteitsborger inhuren. De benodigde inzet (en dus de kosten) van deze partij kan verschillen. Hoe meer werk je als bedrijf zelf doet, hoe minder de kwaliteitsborger hoeft te doen en hoe voordeliger hij dus is. Het wordt verplicht dat je als vergunninghouder zorgt dat een partij het bouwwerk checkt op het voldoen aan Bouwbesluit. Dit hoeft niet per se door een kwaliteitsborger te gebeuren. Een architect kan ook een bouwplantoets uitvoeren en daarop controleren.

Vervolgens is het van belang dat er tijdens het bouwen wordt vastgelegd dat je bouwwerk ook aan het Bouwbesluit voldoet. Dit betekent bewijslast verzamelen (foto’s en rapportages) van hoe het bouwwerk gebouwd is. Dit doe je risicogestuurd. Dat wil zeggen: je gaat niet iedere balk en wapeningstaaf fotograferen, maar voordat het project start voer je een technische risicoanalyse uit. Vanuit deze technische risicoanalyse bepaal je bijvoorbeeld welke punten in het bouwproces je vast gaat leggen en waar je bijvoorbeeld metingen en rapportages van gaat organiseren.

Hoe kunnen wij ons voorbereiden?

Al het bovenstaande is uit te besteden. Dit is ook afhankelijk van welk wettelijk instrument je straks gaat gebruiken. Er komen instrumenten die alle werkzaamheden van je overnemen en daardoor fors duurder zijn dan doe-het-zelf instrumenten. Als je zelf een kwaliteitssysteem opzet en daarmee werkt, kan je bepaalde werkzaamheden (keuringen en controles, dossier opbouwen) zelf uitvoeren en kan je met een voordeliger instrument werken.

Uiteindelijk verandert nog de aansprakelijkheid ten aanzien van de klant. Men weet nog niet exact hoe dit eruit komt te zien. Het is wel aan te bevelen dat je als bedrijf nu al begint met het ‘leren’ opbouwen van dossiers waarin de ‘bouwgeschiedenis’ van een bouwwerk transparant te zien is. Mocht de aansprakelijkheid veranderen en discussie krijgen, dan kan je dus achteraf nog met je dossier aantonen dat jij op de juiste wijze gebouwd hebt. Daarnaast wekt een transparant kwaliteitssysteem vertrouwen bij klanten en bevoegd gezag.
Mijn advies: zet een praktisch en efficiënt kwaliteitssysteem op en zorg dat de medewerkers er graag mee willen werken.

Bert Videler helpt bouwbedrijven met het organiseren van kwaliteitsborging, bijvoorbeeld ter voorbereiding op de Wet kwaliteitsborging. Hij schrijft hier in elke editie van Aannemer over. Lees al zijn bijdragen.

www.bouwkwaliteitcoach.nl

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.