#Uitvoering

Keurmerk geluidsisolatie voor hotels

Het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) introduceert het Quiet Room Label Concept. Dit is naar eigen zeggen het eerste en enige objectieve keurmerk voor hotels op gebied van geluidsisolatie. Om dit hoge niveau van geluidscomfort te realiseren, kan het KGI bij renovatie of nieuwbouw producten van verschillende leveranciers adviseren.

Eén van deze partijen is Fermacell, die zich inmiddels bewezen heeft op het gebied van akoestiek. Met een Quiet Room Label creëren hotels meerwaarde richting hun gasten. Deze krijgen namelijk de garantie op een stille kamer. Ook vastgoedeigenaren met dit certificaat hebben een streepje voor in de verkoop van hun panden aan hotelketens. Met dit concept biedt het KGI een totaaloplossing. “Vaak richten aannemers zich nog op óf de vloeren óf de wanden óf het plafond. Daarmee krijg je slechts één stukje van de puzzel”, zegt Lucas Keizer, directeur van het KGI. “Het gevolg is een regen aan klachten bij het hotel vanwege geluidsoverlast. Aan het Quiet Room Concept zijn 10 bouwpartijen verbonden; met deze unieke samenwerking kunnen we klanten de oplossing van de gehele puzzel voorleggen.”

Drie niveaus

Wereldwijd hebben al 140 hotels het Quiet Room Label behaald. Voordat een hotel een aantal sterren toegekend krijgt, moet het voldoen aan strenge voorwaarden zoals het aantal vierkante meter per kamer of een hoog slaapcomfort. Echter, voor het geluidscomfort gelden geen richtlijnen. Door het Quiet Room Label in het leven te roepen, wil het KGI dit veranderen. Het kennisinstituut onderscheidt drie niveaus: klasse III (goed), klasse II (heel goed) en klasse I (stil). Om te bepalen binnen welke klasse een hotelkamer valt, verricht het KGI geluidsmetingen wat betreft lucht-, contact- en installatiegeluid. Als de kamer niet aan het Quiet Room Label voldoet, geeft het KGI advies wat er moet gebeuren om wel aan dit label te voldoen.

Nationale Schildersvakprijs 2020

‘Kwaliteit sneuvelt’

Volgens directeur Lucas Keizer ligt de fout nu nog in de bouwkolom. “De vastgoedeigenaar heeft een plan met een pand, bijvoorbeeld een kantoor transformeren tot hotel. In de praktijk blijkt dat de kwaliteit vaak ergens in de bouwkolom sneuvelt, omdat prijs en bouwsnelheid belangrijker zijn. Als het pand wordt opgeleverd, kampt de hoteleigenaar met de gevolgen. Die krijgt namelijk klachten van slechte geluidsisolatie.”

De meeste geluidslekken zijn te vinden bij de (nu nog te dunne) scheidingswanden, kieren bij ramen en deuren en tv-beugels waar het geluid van de buren door heen komt.

 

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.