#Uitvoering / Partnercontent

Klachten voorkomen: cliënten adviseren en het schilderwerk controleren

Je zal niet de eerste aannemer zijn die na oplevering van een woning klachten ontvangt over het werk van specifieke vakmensen. Hoewel je alles op alles zet om het project in goede banen te leiden, is het niet altijd even makkelijk om werknemers en vakmensen naar waarde in te schatten.

Als professional zorg je natuurlijk voor de kwaliteitscontrole: waaronder de controle van het schilderwerk. We geven je dan ook graag een aantal praktische tips om het schilderwerk te controleren en op deze manier mogelijke klachten te voorkomen.

1. Welke producten worden er gebruikt?

De eerste check is makkelijk: naast de referenties van de schilder kijk je ook naar de producten en materialen die deze gebruikt. Gebruikt hij verf van gespecialiseerd en bekende merken als Sikkens verf, dan is de kans groter dat de eindresultaten van goede kwaliteit zijn. Voel je ook zeker niet bezwaard om te kijken of de juiste verf voor het juiste object gebruikt wordt. Zo is sikkens alphatex sf bijvoorbeeld een populaire keuze onder vakschilders, en mag je hier als projectleider gerust een adviserende rol in spelen.

Nationale Schildersvakprijs 2020

2. Voorkomen van blazen en scheurtjes

Blaasjes en scheurtjes zijn niet altijd direct na oplevering zichtbaar, maar kunnen ook dagen ná de opleverdatum nog tevoorschijn komen. Je kunt deze voorkomen door de ondergrond te controleren voordat de vakschilder aan de slag gaat. De producten die gebruikt worden spelen ook hier weer een rol: wanneer de juiste verf ingezet wordt zullen de resultaten beter zijn.

3. Verkleuring en schimmelvorming

Kijk naar de levensstijl van je cliënten: verkleuring en schimmelvorming vallen vaak buiten de verantwoordelijkheid van de vakschilder. Je komt deze zaken vooral tegen wanneer er gekookt wordt in een open keuken, wanneer er binnen gerookt wordt of wanneer de woning slecht geventileerd is. Neem de situatie in en rondom de woning goed op en maak en bespreek aantekeningen van mogelijke struikelblokken voordat je het project aangaat. Wanneer een cliënt vooraf op mogelijke verkleuring van het schilderwerk gewezen is, is de kans op klachten achteraf kleiner.

4. Ga het schilderwerk na met een vochtige doek

Een makkelijke manier om de hechting en kwaliteit van de verf en het schilderwerk te controleren is door met een vochtige doek over de verflaag te gaan wanneer deze gedroogd is. Wanneer er verf of poeder achterblijft op de doek is de kans groot dat de verf niet goed gehecht heeft.

5. Buitenschilderwerk

Hoewel het schilderwerk niet altijd direct te controleren is, kan het wel van belang zijn om je cliënten op de hoogte te brengen van mogelijke veranderingen in de toekomst. Heeft je vakschilder bijvoorbeeld ook buitenschilderwerk tot zijn rekening genomen? Licht je cliënten dan in over de invloed van zon en regen en de ligging van de tuin.

Hoe meer informatie je verstrekt en hoe duidelijker je jouw cliënten informeert, hoe kleiner de kans op klachten na oplevering!

Dit artikel is partnercontent van Sikkens.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.