#Uitvoering

Plaatmaat: kunststof bok voor de afbouw

De Plaatmaat is een nieuwe kunststof bok voor de afbouwsector. Deze moet een eind maken aan schades en ongevallen als gevolg van ondeugdelijke houten bokken. De eerste leveranciers en afbouwbedrijven zijn al om.

Twee L-vormige kunststof bokken met een connector ertussen voor de stabiliteit. Meer is het ogenschijnlijk niet. Maar de Plaatmaat is een goed uitgedacht product met allerlei voordelen dat voldoet aan de nieuwste inzichten in de afbouwsector. Inzichten over waar een goede bok aan moet voldoen.

Houten bok

Voor het verhaal achter de Plaatmaat moeten we terug naar 2010. “Toen werd de houten bok geïntroduceerd”, blikt ontwikkelaar Marco van Ginkel, dga van Van Ginkel Afbouw uit Renswoude, terug. “Vanuit het oogpunt van veilig werken en ergonomie was het idee om gipsplaten niet meer op een pallet op te slaan, maar verticaal op een bok. Ook biedt het een enorm voordeel wat betreft ruimte. Jan van Strijp, destijds voorzitter van de NOA, was de drijvende kracht daarachter.”

Grote afbouwbedrijven en leveranciers gingen allemaal houten bokken maken. “Zo ook wij. We hebben een ontwerp gemaakt, het ding in elkaar geschoten, er een plaatje hout op gemaakt en klaar. De zijkant was uit één stuk hout gefreesd door een lokale timmerfabriek. Al met al was dat een degelijk ding.”

Letsel en materiële schades

Van Ginkel vond hout echter niet het meest geschikte materiaal voor de bokken. “Het is gevoelig voor vocht, niet controleerbaar op haarscheurtjes. Daarbij was er een ontwikkeling dat de leveranciers zelf de bokken gingen meeleveren, met een soort statiegeldsysteem. In de praktijk zag je goedkope versies ontstaan, waarbij was beknibbeld op materiaal. Het was wachten op ongelukken. Wat ook gebeurde: bokken met 30 à 40 platen die omvielen, met letsel en materiële schades tot gevolg. Bedenk; je praat over 1000-1500 kilo aan plaatmateriaal.”

Van Ginkel ontwikkelde samen met een compagnon die in kunststof zit een nieuwe variant. Het prototype voor de Plaatmaat lag er al in 2012. “Wat productie betreft werd het pas interessant als we er 20.000 zouden afnemen, bleek toen we prijsopgaven binnenkregen. Toen ben ik gaan rondvragen. Hoeveel bokken zijn er eigenlijk in Nederland? Niemand die het wist.” Het plan ging – mede door de crisis – ‘in de koelkast’.

Claims

Tot een leverancier Van Ginkel begin 2018 vroeg naar de ontwikkeling van zijn kunststof bokken. “Het bleek dat zij hadden aangeklopt bij de NOA om met een richtlijn te komen voor bokken. Waar moet die nou aan voldoen? Ze zagen te veel schades en ongevallen en dus claims.”

Tijdens een ledenvergadering van de NOA werd besloten een werkgroep op te richten en een onderzoek te starten waarbij een onafhankelijk adviesrapport zou worden opgesteld. Van Ginkel meldde zich aan voor de werkgroep, presenteerde zijn versie en vond gehoor. De teneur: waarom het wiel nog uitvinden als het al uitgevonden is? “Uiteindelijk kwam het adviesrapport en bleek ons product aan één eis niet te voldoen. In een enkele opstelling met 1 tot 5 platen is de bok instabiel met voorwaartse drukkracht. Bijvoorbeeld als iemand struikelt en tegen de plaat valt. Dan valt ‘ie om. Dat hebben we inmiddels opgelost met een hieltje. Zo wordt een enkele opstelling stabiel.”

De Plaatmaat is zo bedacht dat hij ook in een dubbele opstelling kan staan, met de ruggen tegen elkaar. Ook is gedacht aan stapelbaarheid en kritiek van chauffeurs, die pallets met houten bokken lastig vervoerbaar vinden. “Dat bleek een bron van irritatie.” Oplossing: een eigen pallet met voorgevormde bodembedekker, waar 50 bokken op passen.

Handelaren

Van Ginkel heeft inmiddels al een aantal grote handelaren over de streep getrokken. “Zij moeten ook wel. Wat afbouwers gaan doen weet ik nog niet. Al ken ik al wel een uitvoerder van een groot afbouwbedrijf waar we wel eens mee samenwerken, die ook al heeft aangegeven geen houten bokken meer te willen.”

Hoe dan ook, vervolgt Van Ginkel: “De afbouwbedrijven worden door aannemers/opdrachtgevers verplicht om met gekeurd gereedschap en materieel te werken. Ook het personeel op de werkvloer moeten beschikken over een VCA-certificaat, willen ze werkzaam zijn op de projecten. De huidige bokken vallen onder materieel en voldoen op geen enkele manier aan deze eisen vanuit aannemers/opdrachtgevers en richtlijnen die er voor dit product zijn opgesteld. De Plaatmaat voldoet wel aan de gestelde eisen en kan jaarlijks/periodiek een keuring ondergaan, wat bij een houten bok vrijwel onmogelijk is.”

www.deplaatmaat.nl

Voordelen Plaatmaat

  • Sterke kwaliteit – Sterke en grote belastbaarheid tot 700 kg / st
  • Registratie – Plaatmaat voorzien van eigen logo, kleur en tekstruimte
  • Makkelijk te stapelen – 50 stuks op 1 Europallet te stapelen
  • Weersbestendig – Vochtbestendig en duurzaam materiaal
  • CE keurmerk – Voldoet aan Europees gestelde eisen
  • Handig handvat – Makkelijk op te pakken d.m.v. handvat
  • Milieubewust – Gebruik van gerecycled kunststof
  • Koppelfunctie – Twee plaatmaten aan elkaar koppelen voor dubbele opslag
  • Verhogingsblok – Variabele hoogte voor extra tilgemak

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.