#Uitvoering

Spijtvrij na-isoleren met hulp van routekaart

(Beeld: Shutterstock)

Spijtvrij na-isoleren, hoe doe je dat? De Routekaart Na-isolatie biedt een stappenplan per bouwdeel, en dan ook nog toegesneden op houtconstructies of steen/beton. Gemeenschappelijke deler: geen aandacht voor ventilatie, is terug naar af.

De zes routekaarten – de bèta-versies staan al online, op 1 april worden de ‘echte’ eerste versies gepresenteerd – bieden aannemers, adviseurs, huiseigenaren en de bouwmaterialenhandel inzicht in maatregelen om huizen na te isoleren zonder daarbij bouwfysische mitsen en maren uit het oog te verliezen. Dinsdag werden ze toegelicht in een eerste webinar van TKI Urban Energy over het spijtvrij na-isoleren van 1000 woningen per dag. (Kijktip: vervolgwebinars over innovaties in isolatie– en ventilatie-oplossingen staan op de agenda voor 16 en 23 maart).

Vochtproblemen

Die bouwfysische mitsen en maren; die zijn er, zo legden Wanda van Enst en Sjoerd Klijn Velderman van Stroomversnelling uit in het webinar. Problemen met vocht die ontstaan nadat woningen zijn geïsoleerd, zoals doordrenkt isolatiemateriaal, houtrot en schimmelvorming. Dit komt door de veranderde balans binnen een woning als gevolg van aangebrachte isolatie en kierdichting.

“We kennen clichévoorbeelden uit de jaren 80 en 90”, zegt Klijn Velderman. Hij noemt woningen waar dak en spouw werden nageïsoleerd en de vloer niet, met als gevolg een verplaatsing van het dauwpunt naar de vloer (resultaat: schimmel onder het tapijt en een toename van huisstofmijt in de vloerbedekking). Of spouwmuren waarvan de spouwvulling een spons is geworden voor regenwater. Warmte die dóór de aangebrachte voorzetwand heen condenseert op het koude binnenblad, ook zo’n voorbeeld.

Routekaarten

Kortom: er kan nog best wat mis gaan. Reden voor Stroomversnelling en Nieman Raadgevende Ingenieurs om Routekaarten te ontwikkelen, in opdracht van TKI Urban Energy en samen met koplopers onder de markt- en kennis partijen. Resultaat zijn stappenplannen per bouwdeel, opgedeeld in hout en steen/beton, die bouwbedrijven, maar ook particulieren en de bouwmaterialenhandel handvatten geven om goede ‘spijtvrije’ keuzes te maken. Vraag 1 in alle gevallen: hoe staat het met de ventilatie? Wordt er niet mechanisch geventileerd, dan is dat stap 1.

Links naar de Routekaarten

Podcast

In aflevering 5 van onze podcast AannemerVaktalk vertellen Martin Harbers (Nieman Raadgevende Ingenieurs) en Niels Sijpheer (Stroomversnelling) over de totstandkoming van de Routekaart.

1 reactie op “Spijtvrij na-isoleren met hulp van routekaart

  1. Onze organisatie, Huismus Bescherming Nederland, heeft aan tafel gezeten met Stroomversnelling om de zaken voor huismussen gestroomlijnd te regelen.
    Als ik deze routekaarten zie is dat weer van de baan geraakt.
    Mag ik u daarom dringend de volgend tip geven voor alle werkzaamheden, met het doel oponthoud en/of problemen voor biodiversiteit te voorkomen?
    Dat is de volgende tip namelijk:
    Plaatst u bij VRAAG EEN de verwijzing naar de Wet Natuurbescherming.
    Uw klanten hebben dan de meeste kans dat de ontheffing WNb verleend wordt op het zelfde moment dat uw onderzoeken naar de beste oplossingen voor na-isolatie zijn afgerond.
    Er zijn namelijk bij vrijwel iedere woning nog altijd huismussen aanwezig. De nesten ervan mogen niet verwijderd worden. Ook niet wanneer er niet gebroed wordt.
    De habitat mag ook niet vernietigd worden ten behoeve van de werkzaamheden voor het na-isoleren.
    Hoe eerder in het proces de huismussen mee onderzocht worden, hoe groter de kans dat de zaken netjes opgelost worden voor ALLE betrokken partijen. OOK de aanwezige huismussen.

Discussie zien we graag op Aannemervak, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Lees onze andere regels voor discussie hier. Met het plaatsen van een reactie verklaart u zich akkoord met deze regels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.