Het uitvoeren van de Wkb levert met name de kleine aannemer hoofdbrekens op. Afgezien van het feit dat zij vaak liever met hun handen werken dan achter de computer zitten, ontbreekt het vaak ook aan in- en overzicht in het Wkb-traject. Want wanneer moet je welke handelingen verrichten? De nieuwe volledig gedigitaliseerde kwaliteitsmodule van softwareleverancier LeanForms en kwaliteitsborger PlanGarant ontzorgt met name die kleine aannemer op dit terrein.
Wat volgens directeur Erik Schot van PlanGarant en mede-eigenaar Pim Schaerlaeckens van LeanForms ontbrak, was één digitale tool die de complete workflow van het proces van kwaliteitsborging ondersteunt. “De aannemer verlangt over het algemeen een simpele, overzichtelijke en vooral beheersbare informatiestroom van het Wkb-traject”, vertelt Schot. “Via één digitaal platform willen ze geautomatiseerd voorgeschoteld krijgen welke werkzaamheden ze moeten uitvoeren. Dat kunnen inventariserende, uitvoerende of controletaken zijn, zolang het maar in de juiste volgorde wordt klaargezet, met daarbij een helder overzicht van hoever men is in het traject en wat nog gedaan moet worden. Dat waarborgen wij met deze kwaliteitsmodule.”
Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat dit product niet voorziet in de behoefte van de (middel)grote aannemers die reeds ervaring hebben met de administratieve verwerking van het Wkb-traject. Deze groep maakt dikwijls gebruik van aparte digitale applicaties op het gebied van risicobeoordelingen, borgingsplannen en uitvoeringsinspecties op de bouwplaats.
Van Excelsheets naar overzicht en gemak
PlanGarant levert sinds 2014 kwaliteitszorg voor het bouwproces op het gebied van woning- en utiliteitsbouw, civiel en infra. De kwaliteitsborger controleert of het werk voldoet aan wet- en regelgeving en het Programma van Eisen van de opdrachtgever. Informatie over de risico-inventarisatie, het V&G-plan en het borgingsplan werden tot dusver tussen de aannemer en PlanGarant via Excelsheets uitgewisseld. Via Snagstream kon de aannemer data over inspectierondes vastleggen en taken uitzetten. “Dat werkte redelijk goed, maar we merkten bij aannemers toch de behoefte aan een digitale omgeving waarin informatie en data over het gehele traject kan worden verwerkt. Dat vergemakkelijkt het inzicht en overzicht en maakt het proces beheersbaarder”, verklaart Schot.
LeanForms levert software voor onder meer de bouw- en infrasector om papieren werkformulieren en informatiestromen te digitaliseren, met name op het gebied van gezondheid, milieu en veiligheid. “Wij bedienen vooral de grote mkb-aannemer, die naast zijn uitvoerende bouwwerkzaamheden ook bouwprojecten ontwikkelt”, vertelt Schaerlaeckens. “Deze groep ontwikkelende bouwers is al zeer procesgericht bezig en wil bedrijfsprocessen digitaliseren. Het digitaliseren van het kwaliteitsborgingsproces vormt voor hen een welkome aanvulling op het LeanForms-platform. Onze klanten streven ernaar het gebruik van losse digitale applicaties zo beperkt mogelijk te houden. Wij hebben de IT-infrastructuur van de kwaliteitsmodule ontwikkeld, PlanGarant is verantwoordelijk voor de inhoud vanwege haar kennis over kwaliteitsborging en de daaraan gelieerde wet- en regelgeving. Daarmee profiteert de aannemer van een gebruiksvriendelijke IT-oplossing, gecombineerd met een inhoudelijk sterke applicatie.”

Ontzorging voor kleine bouwers, regie voor middelgrote aannemers
Met deze kwaliteitsmodule binnen het LeanForms-platform bedienen de partijen twee groepen aannemers: de relatief kleine bouwers en het middelgrote segment. De eerstgenoemde groep heeft vooral behoefte aan totale ontzorging op het gebied van informatie- en procesmanagement. “Voor deze groep worden de taken in een soort portal geautomatiseerd en in de juiste volgorde gepresenteerd. De gebruiker hoeft dit stappenplan enkel uit te voeren en af te vinken.
Daarbij maakt hij gebruik van de daarvoor bestemde digitale taakformulieren. Alle handelingen worden automatisch geregistreerd en vastgelegd.” Voor de groep – vaak middelgrote – aannemers die al ervaring heeft met de digitale verwerking van bouwprocessen via LeanForms, is de kwaliteitsmodule een toevoeging aan het platform. De gebruiker bepaalt daarbij zelf wanneer hij welke taken vervult en stelt zelf risicoanalyses, borgingsplannen en inspectierapportages op. “In feite zit de aannemer zelf aan het stuur”, stelt Schot.
Praktische toepassingen in het bouwproces
Voor de inhoudelijke content van de Wkb-module heeft PlanGarant gebruikgemaakt van de kennis bij hun aannemersklanten en geleund op haar eigen ervaring met kwaliteitsborgingsprocessen bij bouwkundig aannemers. Schot geeft hiervan een voorbeeld: “Op basis van de projectgegevens van de aannemer maakt PlanGarant een risicobeoordeling. Daaruit vloeien taken en beheersmaatregelen voort. Als bijvoorbeeld een bouwdeel in het werk gestort wordt, dan moet de wapening worden gecontroleerd. Dat is een taak voor de aannemer. Belangrijk hierbij is dat de taakomschrijving in de module zo eenduidig mogelijk is en dat de lijst met beheersmaatregelen concreet is. De aannemer controleert de wapeningstekeningen en vinkt de controlepunten in de checklist af als ze in orde zijn bevonden. Door het invullen van de module kan de aannemer PlanGarant tonen wat er is gecontroleerd en of de kwaliteit klopt met de eisen van de opdrachtgever en in het Bbl.”

Logische workflow: binnen 3 klikken geregeld
Wat Schot en Schaerlaeckens geleerd hebben van de ontwikkeling van de kwaliteitsmodule, is dat de werkwijze voor iedere gebruiker logisch moet zijn. “Onze vuistregel is dat iedereen de taak binnen drie klikken kan afronden. Ongeacht of dat de betonverwerker is die de wapeningstekeningen controleert of de manager die zijn dashboardrapportage bijwerkt”, aldus Schaerlaeckens.
De aannemer kan een abonnement nemen op deze kwaliteitsmodule. Er wordt met verschillende abonnementsvormen gewerkt. De gewenste variant is afhankelijk van het aantal projecten en het aantal services dat de module biedt.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Aannemer 4-2025.

