Eindeloze discussies of misverstanden via mail of telefoon over bestellingen van bouwmaterialen. Een herkenbare situatie in de bouw. Dit proces levert nogal eens tijdverlies en faalkosten op. Met de BMN Connect App verloopt het bestelproces gestroomlijnder, sneller, foutloos en voorkomt daarmee teleurstelling bij de opdrachtgever.
De BMN Connect App is een online bestelapplicatie van bouwmaterialenhandel BMN, speciaal ontwikkeld voor het opnemen van renovatie- en mutatiewoningen door aannemers en onderhoudsbedrijven. Naast BMN hebben woningcorporatie Portaal, Vastgoed Onderhoud Centrale en G.J. van den Berg Bouwbedrijf hun steentje bijgedragen tot de realisatie van de app, die enige tijd geleden in gebruik is genomen. Volgens key-accountmanager Mark Böhmer van BMN maken momenteel circa 500 klanten gebruik van de app. Daar zit volgens Böhmer nog flinke rek in.
Onnodig tijdverlies en misverstanden
Het bestelproces via mail en telefoon leverde zowel bij BMN als bij klanten veel onnodig tijdverlies, stress en misverstanden op. Zo maakt BMN mee dat er spoedbestellingen binnenkomen, omdat er veel tijd verloren gaat bij het bestelproces. Wellicht een herkenbare situatie: de uitvoerder schrijft in steno op een briefje wat hij nodig heeft voor het project en stuurt dat naar zijn collega van de werkvoorbereiding, die er chocola van moet maken en die van diens manager nog een paraaf nodig heeft.
Daarnaast komen regelmatig misverstanden voor over maatvoering of iemand bestelt het verkeerde product. In zo’n geval is meestal niet duidelijk welke producten er in die bewuste badkamer of keuken moeten komen en volgen er aannames. Met als vervelend gevolg dat de uitvoerder onnodige kilometers moet rijden tussen werkplaats en de bouwmaterialenhandel om het juiste product op te halen.

Productassortiment afgestemd op klant
De online app moet ervoor zorgen dat de uitvoerder en zijn montageploeg zo min mogelijk tijd kwijt zijn met administratie en werkvoorbereiding. In een op de klant afgestemd productassortiment ziet de gebruiker in de BMN Connect App in één oogopslag welke producten nodig zijn voor het specifieke project, inclusief allerlei aanvullende informatie, zoals prijzen, maten, materiaal en type product.
In feite werkt het in de praktijk heel simpel: de uitvoerder neemt bijvoorbeeld een tegelklus op. Hij opent de app in zijn smartphone of tablet en via GPS wordt het adres automatisch herkend. De gebruiker voert alleen het aantal vierkante meters in en selecteert de gewenste materialen die op maat zijn ingericht voor de klant.
Daarna berekent de app de rest: de benodigde hoeveelheid tegels, juiste lijm, voegsel, kit en uiteraard de totaalprijs. Nadat de gewenste producten in het winkelmandje zijn geplaatst, drukt de gebruiker op de bestelknop, waarna de digitale bestelling automatisch bij BMN binnenkomt, die een klantorder opstelt en just-in-time levert. De besteller kan het leveringsmoment ingeven, evenals hoe hij de producten geopperd wil hebben: voor de deur of tot op vijf hoog in het appartement.
Mutatiewoningen
De BMN Connect App is vooral nuttig voor onderhoudsbedrijven die bijvoorbeeld in opdracht van woningcorporaties mutatiewoningen verbouwen met de voorgeschreven materialen uit het bestek. Voor de particuliere aannemer die bij elke woning maatwerk toepast, is de app niet geschikt. In de app staan met name tegels met standaardformaten, standaarddeuren, standaardplinten, enzovoort. “Het aantal modellen houden we zeer beperkt en daarmee overzichtelijk voor de gebruiker”, geeft Böhmer aan.
Bestelhistorie opgeslagen
De app biedt voor de gebruiker nog enkele voordelen. De bestelhistorie van elk project – ook van jaren terug – wordt opgeslagen, zodat bij een volgende klus voor eenzelfde type woning de uitvoerder snel een vervolgbestelling kan uitvoeren. Daarnaast is het mogelijk bestellingen met een druk op de knop te kopiëren naar andere gebruikers of de informatie te gebruiken voor een nieuwe bestelling. Elke gebruiker ziet alleen de voor hem relevante producten.

Hulp bij lean werken
De BMN Connect App helpt de vestiging van Coen Hagedoorn Onderhoud in Amsterdam meer lean te werken. Het bedrijf is druk bezig de tijd tussen opname en oplevering van mutatiewoningen aanzienlijk in te korten. Volgens werkorganisator Robert Lind draagt het gebruik van de app daaraan bij. “We willen onze vakmensen op de bouw zo efficiënt mogelijk laten werken”, stelt Lind. “Zodat ze niet veel tijd kwijt zijn met administratie en het heen en weer rijden naar de bouwmaterialenhandel, omdat de bestelling niet klopt.”
Volgens hem is de app “supergemakkelijk” voor iedere betrokkene binnen de Amsterdamse vestiging van Coen Hagedoorn Onderhoud. Lind: “Je hebt alleen een stukje productkennis nodig, meer niet. Het liefst laten we de vakmensen zelf de bestelling doen, omdat zij het beste weten wat er nodig is. Alle producten die wij vaak toepassen zijn omschreven en uitgesplitst naar het juiste model. Negen op de tien keer krijgen we de producten precies op tijd geleverd op de plek waar de montageploeg ze hebben wil. Dat scheelt de monteurs enorm veel tijd die ze direct kunnen inzetten voor de montage.”
BMN merkt dat het gebruik van de app veel minder drukte, stress en misverstanden veroorzaakt bij de medewerkers die de bestellingen afhandelen. Een andere bijvangst is dat gebruikers van de app meer producten en materialen bestellen dan alleen het standaardpakket, omdat ze dat makkelijker vinden dan bij drie verschillende leveranciers bestellen en zo minder hinder ondervinden van transport. Maar daar is het BMN niet om te doen; Böhmer en zijn collega’s beschouwen de gratis (!) app vooral als een service waarvan beide partijen profiteren.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Aannemer 2020-07.

