In Almere verrijst woontoren Porto, een vooruitstrevend nieuwbouwproject in plangebied Kop Noord van Almere Duin. De toren, bestaande uit verschillende verticale kolommen, is met 24 verdiepingen een project van formaat. Het wordt uitgevoerd door Koopmans Bouwgroep in opdracht van Amvest. SBB Binnenafbouw, verantwoordelijk voor de binnenwanden, maakt gebruik van Gyproc Afbouwpakketten. Een praktische keuze voor maximale efficiency.
De Gyproc Afbouwpakketten bestaan uit op lengtemaat gezaagde gipsplaten, geleverd in exact de benodigde aantallen en per type gesorteerd. De pakketten worden geleverd op houten balkjes in plaats van op grote pallets en zijn voorzien van een weerbestendige folie. Dit sluit aan op de behoefte aan voorspelbare logistiek, minder afval en een schonere werkplek. Geert Jan Sellies, Key account manager Interior Solutions bij Saint-Gobain Solutions, benadrukt: “Door in onze fabriek al te zagen en de juiste aantallen te verpakken, reduceren we afval op de bouw, is een vaste maatvoering gewaarborgd en kunnen afbouwbedrijven direct aan de slag.”
Drukte op de bouwplaats
Normaal gesproken worden gipsplaten pas in een later stadium naar boven gebracht, vaak via de bouwlift of met een verreiker. Bij woontoren Porto worden de Afbouwpakketten al tijdens de ruwbouw per verdieping ingehesen, vóórdat de volgende verdiepingsvloer er weer op komt. Remco Olijdam, uitvoerder ruwbouw bij Koopmans: “We werken met een cyclus van zes dagen per verdieping. De Afbouwpakketten worden op tijd meegehesen en staan direct op de juiste verdieping klaar. Dat scheelt ons enorm veel logistiek gedoe.”
Op een hoogbouwproject als Porto is de bouwplaats een continue logistieke puzzel met de vele verschillende ploegen die er rondlopen. Elke discipline wil toegang tot de bouwlift en materiaalstromen kruisen elkaar voortdurend. Olijdam: “Normaal zit je met wachtrijen en conflicten bij het opperen van materialen via de bouwlift. Dat zorgt voor vertraging en ergernis. Nu zijn de platen al op hun plek voordat de gevel dicht is. Dat maakt een wereld van verschil.”

Voordelen in logistiek en duurzaamheid
SBB Binnenafbouw, behorend bij het netwerk Gyproc Professionals, is verantwoordelijk voor het plaatsen van de binnenwanden. Gregor Groen, projectleider bij SBB: “We hoeven nu nauwelijks te zagen op de bouwplaats. Dat scheelt afval en bovendien raken de platen minder snel beschadigd. Alles zit netjes en weerbestendig verpakt, waardoor de Afbouwpakketten gerust een tijdje op de verdieping kunnen staan totdat de gevel dicht is. En omdat de gipsplaten op balkjes staan in plaats van op grote pallets, is het afvoeren ervan veel gemakkelijker en zonder het risico van beschadigingen.”
De Afbouwpakketten voor dit project bevatten verschillende plaattypes – Gyproc A, Gyproc HABITO, DuraGyp Prefab en Gyproc RF – in exact de benodigde lengte van 2705 mm. Groen: “Zo kunnen we als afbouwbedrijf helemaal onze eigen werkvolgorde volgen.” Sellies vult aan: “Vooraf en tijdens de bouw werkt het afbouwbedrijf samen met het adviseursteam van Gyproc. Denk hierbij aan technisch advies en het uitvoeren van Gyproc Bouwinspecties. Met Saint-Gobain Solutions begeleiden we de productie van Afbouwpakketten. Doordat we op één locatie produceren, zagen en reststromen direct recyclen, werken we heel efficiënt en voorkomen we verspilling van grondstoffen. En zijn we gezamenlijk in staat om kwaliteit af te leveren van het hoogste niveau.”

Verschillende niveaus afbouwpakketten
Bij woontoren Porto is bewust gekozen voor Gyproc Afbouwpakketten niveau 3. Sellies: “SBB is sterk in een snelle en flexibele werkvoorbereiding en logistiek. Voor hen past niveau 3 uitstekend.” Gyproc Afbouwpakketten worden in 5 niveaus aangeboden. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Afbouwpakketten niveau 4 worden vooraf de gewenste gipsplaten gemodelleerd in BIM door het afbouwbedrijf of Saint-Gobain Solutions. Op basis van de tekeningen worden in de Gyproc-fabriek de geavanceerde zaagmachines direct aangestuurd.
De platen worden op zowel de juiste lengte als breedte gezaagd en vervolgens op de gewenste montagevolgorde geleverd, inclusief montageplan- nen. Dit zorgt voor nog meer standaardisatie.
De grootste winst van het toepassen van Afbouwpakketten zit volgens alle betrokkenen in de logistiek. Zonder Afbouwpakketten zou al het gips via de bouwlift geopperd moeten worden naar de juiste verdieping. Dat zorgt voor hinder en tijdverlies. Nu sluit de levering volledig aan op het bouwritme van Koopmans. Of, zoals Olijdam het kernachtig samenvatte: “Met Afbouwpakketten heb je minder heisa op de bouwplaats.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Saint-Gobain

